Hall of Fame Nieuwsbericht Mechatronica.jpeg

Zijn deze leerlingen van het Erasmus de nieuwe Mechatronici?

Leestijd Minuten

De afgelopen 4 maanden hebben havo 4 en vwo 4 technasiumleerlingen van het Erasmus in Almelo kennisgemaakt met de opleidingen Mechatronica en Civiele Techniek.

Het project begon met een bijeenkomst op Saxion waarbij de leerlingen kennis maakten met beide opleidingen. Beide opleidingen boden een opdracht in samenwerking met het werkveld aan. De leerlingen kozen zelf voor welke van deze opleidingen ze een opdracht wilden doen.

Het meest verrassend vind ik dat leerlingen zelf niet altijd door hebben hoe goed ze eigenlijk zijn. Er was iemand die had een ingewikkeld onderdeel helemaal zelf getekend en ge-3D-print en deed het voorkomen alsof het niet veel voorstelde. Toen ik daar naar vroeg was hij enigszins verbaasd. Hij vond het inderdaad allemaal niet zo spannend.

Ruud Greven

De leerlingen die voor Mechatronica kozen werkten aan het ontwikkelen van een gevelwasrobot. Het bedrijf Kite Robotics, waar enkele oud Mechatronica studenten werken, maakt dit soort robots. Een van de oud-studenten heeft de leerlingen uitleg gegeven en ze gevraagd om zelf een concept te ontwikkelen voor zo’n robot. De uitdaging was om dit systematisch aan te pakken en de ontwerpkeuzes goed te onderbouwen. De opdracht bestond uit het analyseren van bestaande systemen, het opstellen van een pakket van eisen en aan de hand van een morfologisch overzicht concepten op te stellen. Vervolgens moesten de leerlingen ook de software ontwerpen in de vorm van een flowchart. De leerlingen konden hierbij studenten en docenten van Mechatronica gebruiken als vraagbaak.

Tafel Nieuwsbericht Mechatronica.jpeg

Een andere groep kwam met een grote smile binnen, maar die werd nog groter toen onze monden steeds verder open vielen tijdens hun presentatie. We constateerden dat ze echt aan alles gedacht hadden wat wij onze tweedejaars studenten ook leren. Heel tof om te zien!

Ruud Greven

Bij de eindpresentaties op het Erasmus waren docenten Ruud Greven en Adinda van Beugen blij verrast door de goed onderbouwde en creatieve oplossingen van de leerlingen. Ook werd duidelijk dat de leerlingen erg veel plezier hebben gehad in de opdracht. Tegen de verwachting in hadden velen een werkend prototype gemaakt en konden ze daadwerkelijk een concept van de robot (en de aansturing) laten zien. Ze hebben daarvoor gebruik gemaakt van een Arduino en eigen ontworpen onderdelen die ze met een lasercutter of 3D printer hebben gemaakt.

Al met al was het een zeer geslaagd project wat volgend jaar zeker navolging zal krijgen.