Je geld onder controle tijdens je studie

Je geld onder controle tijdens je studie

Susan Muskee
Susan Muskee Leestijd Minuten

Loesje schreef er ooit een pakkende tekst over: aan het eind van mijn geld hou ik altijd een stukje maand over. Is dat bij jou ook het geval? Dan is dit hét artikel waar je moet zijn. Wij geven je vijf tips om je geld onder controle te hebben tijdens je studie!

1) Houd je inkomsten en uitgaven bij

De beste stap om mee te beginnen: houd je uitgavenpatroon bij. Dit kost even wat tijd en moeite, maar het levert je gegarandeerd veel inzichten op. Hou minstens een maand lang alle inkomsten en uitgaven bij, zodat je precies weet wat waarnaartoe gaat. Je bank-app kan je hierbij helpen: de meeste bank-apps geven je meteen een handig overzicht van je inkomsten en uitgaven. Zet alles op een rij zodat je precies weet wat je hebt uitgegeven, en dus ook waar je eventueel op zou kunnen besparen.

2) Lijstjes, lijstjes, lijstjes

Met een boodschappenlijst de supermarkt of de stad in lijkt misschien een beetje knullig, maar het helpt wel om niet méér te kopen dan je nodig hebt. Kies wat je waar wilt kopen, zodat je niet met een vaag idee van boodschappen de supermarkt in stapt. Wees specifiek: ‘avondeten’ kan van alles zijn. ‘3 zoete aardappelen, 1 broccoli, 1 rode ui, een zakje Parmezaanse kaas en een doosje eieren’ maakt het al een stuk makkelijker.

Extra tip: doe geen boodschappen als je honger hebt. Die lekkere snacks liggen zó in je winkelmandje als je maag vervaarlijk begint te knorren bij het chipsschap.

3) Check de aanbiedingen

Aanbiedingen zijn een van de makkelijkste manieren om te besparen. Zeep, shampoo en wasmiddel zijn bijvoorbeeld producten die je lang kunt bewaren en die perfect zijn om in bulk te kopen. Maar ook dagelijkse boodschappen in de aanbieding kopen helpen je te besparen: kies op basis van de aanbiedingen wat je kookt en koop fruit en snacks met korting!

4) Neem je abonnementen onder de loep

Een sportschoolabonnement hier, een Netflixabonnement daar… Misschien ook nog Amazon Prime en o ja, een Disneymarathon op Disney+! Voor je het weet gaat er maandelijks tientallen euro’s naar abonnementen en lidmaatschappen die je niet of nauwelijks gebruikt. Je Netflixabonnement kun je delen met een vriend, vriendin of je huisgenoten en dat sportschoolabonnement werkt alleen als je daadwerkelijk gaat. Je kunt ook talloze sportvideo’s vinden op YouTube en om buiten hard te lopen heb je alleen een paar goede hardloopschoenen en een sportoutfit nodig.

Kortom: neem je abonnementen onder de loep. Alles waar je geen of amper gebruik van maakt kun je meteen opzeggen. Extra tip: check ook meteen je telefoonabonnement en je verbruik. Als blijkt dat je veel minder verbruikt dan waar je voor betaalt, kun je bij het verlengen van je abonnement een lagere databundel kiezen. Dat scheelt meteen een (paar) tientje(s) per maand!

5) Zorg ervoor dat je niet rood staat

Rood staan betekent dat je een schuld bij de bank hebt. Met andere woorden: je geeft geld uit dat je eigenlijk niet hebt. Dat is niet zo erg als je weet dat je salaris morgen wordt gestort en je vandaag toch echt die ene uitgave moet doen; dan sta je morgen immers gewoon weer in de plus. Maar hoe dieper je in het rood komt, hoe moeilijker is om daar nog uit te komen. Je moet met je inkomsten immers eerst die rode cijfers wegwerken en komt dan pas weer in de plus uit. Blijft je uitgavenpatroon hetzelfde, dan zijn die rode cijfers sneller terug dan gehoopt, en begint het hele gedoe opnieuw. Zorg er dus voor dat je zo min mogelijk rood staat!

Tot slot: elke euro kan je maar één keer uitgeven. Zeker als je elke maand een beetje krap bij kas zit, is het slim om vooral kleine uitgaven eens te schrappen. Een broodje kroket uit de muur of een koffie to go is maar een paar euro, maar als je dat meerdere keren per week haalt, tikt het helaas aardig aan. Zorg ervoor dat die euro’s niet stiekem verdwijnen uit je portemonnee, maar weet precies wat je waaraan uitgeeft. En waaraan dus niet!

Susan Muskee

Susan is freelance journalist, tekstschrijver, oud-Saxion-studente en rasechte Deventerse. Ze schrijft ’s zomers het liefst in de zon op haar dakterras en ’s winters op de grond in de woonkamer met haar rug tegen de radiator (niet erg arbo-technisch verantwoord, wél lekker warm).