TALENTs

TALENTs: professionals klaarstomen voor de carrières van de toekomst

Als gerenommeerde hogeschool heeft Saxion de plicht om studenten op te leiden, uit te dagen en voor te bereiden op hun toekomst. Maar wat als de manier waarop we vroeger onderwijs gaven daarvoor niet meer optimaal is? Het Saxion TALENTs-team ontwikkelt een uniek en toekomstbestendig traject dat lerenden in staat stelt na te denken, te leren en hun persoonlijke professionele identiteit te ontwikkelen.

Het uiteindelijke doel is het creëren van mogelijkheden voor een leven lang leren, enerzijds om beginnende professionals optimaal voor te bereiden op de arbeidsmarkt en anderzijds om professionals om- of bij te scholen. Dit doen we door lerenden hun eigen leerdoelen te laten formuleren, hun eigen leertraject te laten bepalen en hun kennis en vaardigheden te laten ontwikkelen door te werken aan authentieke uitdagingen. Zo helpen we hen professionals te worden met een unieke beroepsidentiteit. 

Het werkveld vraagt om goed opgeleide professionals met een stevige kennisbasis en beroepsspecifieke en generieke vaardigheden. Bovendien vraagt het om zelfbewuste en zelfsturende professionals die zich voortdurend verder kunnen ontwikkelen. Om de economische, ecologische, geopolitieke, maatschappelijke en technologische veranderingen bij te kunnen houden, is het van belang dat er leersystemen zijn waarin lerenden hun hele leven lang die persoonlijke en professionele vaardigheden kunnen blijven ontwikkelen. Het vraagt om leertrajecten die een leven lang leren ondersteunen. Authentieke leeromgevingen (ALE's), met authentieke uitdagingen op de werkplek, in combinatie met goede ondersteuning en coaching, vormen de kern van deze leertrajecten. Leren en werken vindt vooral plaats binnen een professionele leergemeenschap. In dit traject is beoordeling geen apart proces, maar nauw verbonden met en ondersteunend aan het leerproces. Formatieve feedback, feedup en feedforward zijn essentiële ingrediënten van de ontwikkelingsgerichte functie van beoordelen. Een goede uitvoering hiervan resulteert logischerwijs in een kwalificatie. 

Huidige onderwijsprogramma's kunnen elementen van de bovenstaande visie bevatten, maar worden vaak niet op een geïntegreerde manier aangeboden. Het TALENTs-team kiest een unieke benadering in het creëren van curricula die lerenden - studenten, beginnende professionals en ervaren professionals - in staat stellen zich (verder) te ontwikkelen tot zelfbewuste en zelfsturende professionals met een solide basis in één of meerdere disciplines. Traditioneel worden ALE's vaak ontworpen door het opleidingsinstituut zelf en zijn ze alleen bedoeld als leeromgeving voor hun studenten. Dit nieuwe initiatief zet in op een co-creërende ontwerpbenadering tussen professionals uit het werkveld en docenten. Dit leidt tot de ontwikkeling van ALE's die bijdragen aan effectief en gepersonaliseerd onderwijs voor alle betrokken lerenden. We passen een stapsgewijze, integrale ontwerpbenadering en professionele ontwikkelingsbenadering toe, met als resultaat:

  • Leertrajecten met voldoende mogelijkheden voor lerenden om een of meer ALE's te kiezen die passen bij hun persoonlijke en professionele leerdoelen (vanuit onderwijs- of HRD-perspectief); 
  • ALE's met challenges die een verscheidenheid aan professionele taken omvatten om lerenden met verschillende expertiseniveaus en disciplinaire achtergronden samen te kunnen laten werken en leren;
  • Goede coachingskwaliteiten van docenten en professionals gericht op het bevorderen van de zelfregulerende vaardigheden van lerenden in relatie tot de authentieke uitdaging;
  • Coachende kwaliteiten van loopbaanbegeleiders gericht op de ontwikkeling van een persoonlijk, professioneel profiel en zelfsturende vaardigheden van lerenden in relatie tot hun leertraject.

Het TALENTs-team is van mening dat deze integrale benadering, waarin docenten en professionals co-creëren, de enige manier is waarop leeromgevingen gerealiseerd kunnen worden die studenten optimaal voorbereiden op de arbeidsmarkt en die kansen bieden voor professionals om (om)geschoold te worden. Irene Visscher-Voerman, projectleider: "Met dit project willen we dat studenten als beginnende beroepsbeoefenaren het voortouw nemen tijdens hun studie. Het idee is dat je, als je tijdens je opleiding met echte beroepssituaties omgaat, het in je toekomstige beroep makkelijker zal zijn om met soortgelijke uitdagingen om te gaan. Tegelijkertijd willen beroepsbeoefenaren, in het kader van om- of bijscholing, misschien nieuwe vaardigheden leren. In een ALE werken lerenden met verschillende leerdoelen aan dezelfde uitdaging. De ene cursist wil bijvoorbeeld zijn beroepsspecifieke vaardigheden verdiepen, terwijl een andere cursist juist projectmanagementvaardigheden wil ontwikkelen door het projectteam te leiden. Een persoonlijk leerdoel van een cursist kan zijn dat hij wil leren hoe hij goede feedback kan geven en ontvangen. Natuurlijk hebben lerenden goede begeleiding nodig bij dit proces van het bepalen van hun eigen leerdoelen en het ontwikkelen van de bijbehorende vaardigheden, kennis en houding. Het vereist inzicht in het vakgebied, inzicht in de eigen sterke en zwakke punten en in de noodzakelijke ontwikkelingsvraagstukken. In het huidige onderwijs komen deze zaken in aparte gesprekken met de loopbaanbegeleider aan de orde, maar wij zijn echt van plan deze gedachtegang en persoonlijke begeleiding in het programma te integreren. Dit vraagt van docenten dat zij zowel coachende als scaffolding vaardigheden ontwikkelen om leerlingen beter te kunnen begeleiden en hen te helpen reflecteren op hun eigen ontwikkeling. Dit project is uniek omdat het vier perspectieven samenbrengt: het ontwerpen van leertrajecten (1) en verschillende ELO's (2) met ruimte voor keuze op beide niveaus, en het coachen van lerenden bij het bepalen van hun eigen leertraject (3) als ook bij het uitvoeren van een project (4)".

Om deze geïntegreerde perspectieven te realiseren, hanteren we een curriculumontwerpbenadering die gebaseerd is op drie premissen:

  1. Ontwerpen is een co-creatieproces van docenten, professionals en lerenden. 
  2. Het ontwerpproces berust op een gespecificeerde structuur die kan worden aangepast aan de specifieke te ontwerpen ALO
  3. Tijdens het ontwerpproces gaan ontwerp en professionalisering hand in hand.

Andrea, 18 jaar: "De persoonlijke route binnen mijn opleiding geeft me de kans om een ondernemende mindset te ontwikkelen en een professioneel netwerk op te bouwen in de technische industrie, door alle professionals die ik heb ontmoet."

Pablo, 20 jaar: "Tijdens mijn studie ontdek ik veel kanten van mijn toekomstige beroep en weet ik nu wat het beste bij mij past en hoe ik in een internationale context kan functioneren."

Eric, 22 jaar: "Mijn opleiding heeft me geholpen om mijn professionele doelen te verduidelijken: ik heb een manier gevonden om van mijn passie mijn werk te maken."

Jamila, 45 jaar: "Deze ALE was een eerste stap in mijn traject om van verpleegkundige te veranderen in ICT-consultant. Hoe verfrissend om samen met die jongeren te leren." 

Ontwikkelingen

Half miljoen voor ontwikkeling onderwijs: “Student steeds meer zelf de regie laten pakken”

Lectoraat Effectief en Innovatief Onderwijs

TALENTs is een initiatief vanuit het lectoraat Effectief en Innovatief onderwijs. Het lectoraat Innovatief en Effectief Onderwijs wil docenten en opleidingen helpen te komen tot succesvolle, innovatieve leerarrangementen, waarbinnen studenten optimaal worden toegerust voor hun toekomstige beroepspraktijk.

Contact

Wilt u meer weten over TALENTs? Of de mogelijkheden tot samenwerking verkennen? Neem dan contact op met: