UIVER

Op zaterdag 7 oktober 2017 rond 10:35 uur werd een 56 jarige medewerker van een transportbedrijf verrast door twee onbekende mannen die het pand binnenkwamen door met veel geweld de pui te forceren. Hij werd bedreigd met een wapen, geslagen en gedwongen geld af te geven. Na de buit te hebben verkregen gingen de verdachten er direct vandoor in een vluchtauto. De politie werd snel gealarmeerd maar de daders wisten – mede door de lange aanrijdtijd - te ontkomen. ..

Achtergrond

Het aantal geweldige kraken is in 2017 met 40% gestegen ten opzichte van 2016. Het geweld en de schade neemt toe. De daders ontkomen vaak in snelle auto’s. De verdachten zijn professioneel, steeds gewelddadiger en onvoorspelbaar. Dat maakt het moeilijk om ze in beeld te krijgen. Het traceren van verdachten, het juiste overzicht krijgen op het plaats delict, het verzamelen van informatie van verdachten (beeld, geluid, forensisch, etc.) en het kunnen blijven volgen van verdachten zodra deze vluchten is van essentieel belang om dergelijke zaken te kunnen oplossen.

Een veiligheidssysteem op basis van dronetechnologie is in dergelijke situaties de uitkomst. Door gebruik te maken van (warmte) camera’s kunnen verdachten worden getraceerd en geïdentificeerd, voertuigen en personen kunnen worden gevolgd tijdens hun vlucht (tracing) en andere hulpdiensten kunnen worden ingeschakeld (politie, GHOR).

Doel

Op basis van specifieke scenario’s (Inbraak bedrijventerrein, groot verkeersongeval & ondermijnende criminaliteit) zal een testomgeving worden ingericht met als doel om nieuw te ontwikkelen technologie conform de operationele praktijk te kunnen testen. Door deze techniek te koppelen aan de inzet mogelijkheden van een drone, wordt niet alleen een bijdrage geleverd aan het veiligheidsdomein. Tevens kan de opgedane kennis en expertise op het gebied van dronetoepassingen toegepast worden in andere terreinen.

De operationele doelstelling is het (door)ontwikkelen en onder realistische omstandigheden testen, demonstreren en valideren van op specifieke safety & security scenario’s gebaseerde inzet van experimentele drone technologieën binnen drie specifieke scenario’s.

De operationele resultaten van deze proeftuin zijn:

• (Getest) veiligheidssysteem voor gewelddadige inbraken op bedrijventerreinen;
  • (Getest) veiligheidssysteem voor grote en complexe verkeersongevallen;
  • (Getest) systeem voor opsporing drugslaboratoria;
  • Opbouw en professionalisering van een drone test- & expertisefaciliteit.

Meer weten over dit onderzoek?

Klik hier!

• Veiligheidsregio Twente
  • Robor Electronics BV
  • INCAA
  • State of Motion
  • RJ Safety & Security
  • Hogeschool Saxion
  • University of Twente
  • Politie Oost-Nederland
  • Brandweer Twente
  • GHOR Twente

Doorlooptijd

Juni 2018 – november 2021

Subsidieregeling

Dit onderzoek is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van het expertise centrum EFRO.

Neem voor meer informatie over dit onderzoek contact op met: