Management & Organisatie 5.jpg
Deeltijd

Officemanagement Secretaresse Basis

Ben jij secretaresse, officemanager of managementassistente, en ambieer je een leidinggevende functie? Of ben je hierin al werkzaam en wil je jouw kennis op dit gebied uitbreiden? Dan past deze management cursus goed bij jou. Jouw taak als secretaresse, officemanager of managementassistente wordt steeds veelzijdiger. En de omgeving waarin je werkt wordt steeds turbulenter, door bijvoorbeeld technologische ontwikkelingen en organisatieveranderingen. In deze management opleiding leer je onmisbare (management)vaardigheden op het gebied van onder andere communicatie, organisatie en leidinggeven!

Meld je nu aan

Selecteer je startdatum en plaats naar keuze en kies 'aanmelden'.

  • Type

    Cursus

  • Start

    November

  • Studiebelasting

    (reguliere route) 6 uren / Zelfstudie 3 uren

  • Vakgebied

    Management & Organisatie, HRM & Verandermanagement, Finance & Control, Onderwijs & Opleiden, Medisch & Paramedisch

  • Duur

    2 maanden

  • Prijs

    € 900,00

  • Plaats

    Enschede

  • Lesdagen

    Maandagavond, 18.30-21.30 uur

Wat kun je straks?

  • Je hebt managementvaardigheden opgedaan op het gebied van efficiency en teambuilding, conflicthantering.
  • Je hebt inzicht in diverse aspecten van officemanagement en leidinggeven.
  • Je hebt meer kennis en vaardigheden op het gebied van PR & Communicatie, bedrijfseconomie en organisaties.

Officemanagement voor Secretaresse cursus: kennis vanuit verschillende invalshoeken

Je krijgt een goed afgestemd programma aangeboden, dat door uitstekende docenten begeleid wordt. Zo blijft studeren interessant. Zeker als de deelnemers aan de cursussen, zoals hier het geval is, bestaan uit secretaresses, officemanagers en managementassistenten die vanuit verschillende organisaties hun specifieke inbreng zullen hebben. Op die manier doe je kennis op vanuit verschillende invalshoeken, en haal jij het meeste uit je cursus!

Inhoud

Het studieprogramma bevat de volgende onderdelen:

  • officemanagement
  • PR en communicatie
  • managementvaardigheden
  • kijken naar organisaties
  • bedrijfseconomische aspecten
  • leidinggeven

Alle lessen worden vanuit de theorie ingeleid, waarna mede aan de hand van de inbreng van de cursisten de vertaalslag naar de praktijk gemaakt wordt. De cursist moet bereid zijn om praktijksituaties in te brengen, zodat de cursisten zoveel mogelijk van elkaar kunnen leren.

Aan het begin van de cursus zullen onderlinge afspraken gemaakt worden, om de vertrouwelijkheid van deze bedrijfseigen praktijksituaties te waarborgen. Het accent binnen deze cursus ligt op het in de praktijk toepassen van het geleerde, waarbij de docenten en de medecursisten als klankbordgroep fungeren.

Programma

In de cursus Officemanagement voor Secretaresse (Basis en Verdieping) komen de hieronder genoemde onderdelen aan bod en zal worden ingegaan op die aspecten die voor jou als secretaresse, officemanager of managementassistente van belang zijn. Elke lesavond is zodanig opgebouwd, dat het theoretische gedeelte wordt afgewisseld met praktijkgerichte kennisoverdracht.

Modules Officemanagement voor Secretaresse (Basis)

Onderdeel 1 (8 weken)

1. Officemanagement (8 bijeenkomsten van 90 minuten)

  • zelfmanagement (plannen en organiseren)
  • het uitvoeren van beleid (strategische koers, uitdragen waar we voor staan)
  • het elkaar stimuleren en motiveren (medewerkers)
  • het doeltreffend laten samenwerken van medewerkers met elkaar

2. PR en Communicatie (4 bijeenkomsten van 90 minuten)

  • wat is communicatie? Intern en extern
  • presenteren: mondeling, schriftelijk en hulpmiddelen
  • essentie uit vergadering halen
  • LSD: luisteren, samenvatten, doorvragen

3. Managementvaardigheden (4 bijeenkomsten  van 90 minuten)

  • efficiency en teambuilding (draagvlak creëren)
  • conflicthantering (probleemoplossend vermogen, feedback geven en referentiekader)
  • ik heb een probleem, hoe los ik dit op (probleem buiten jezelf neerleggen, in de spiegel kijken, cirkel van invloed en proactief gedrag)

Modules Officemanagement voor Secretaresse (Verdieping)

Onderdeel 2 (8 weken)

4. Kijken naar Organisaties (8 bijeenkomsten van 90 minuten)

  • HRM
  • strategie en cultuur
  • besluitvorming en macht (beleid maken we samen, cliëntenraad, OR)

5. Bedrijfseconomische aspecten (4 bijeenkomsten van 90 minuten)

  • algemene financiële beginselen uit het jaarverslag
  • balans kunnen lezen
  • budgetteren beheren

6. Leidinggeven (4 bijeenkomsten van 90 minuten)

  • houding van ideale leidinggevende/Co’s
  • effect van leidinggeven/sturen op medewerkers
  • persoonlijke stijl van leidinggeven/Co’s

Afronding

Beoordeling en afronding

De verschillende onderdelen van de cursus Officemanagement voor Secretaresse (Basis & Verdieping) worden afgesloten met toetsen en/of het schrijven van één of meer werkstukken, waarbij de theorie wordt getoetst aan de eigen praktijk. Tijdens en aan het eind van het cursusjaar vinden de tentamens plaats.

Certificering

De cursist ontvangt na afloop van de cursus, als alle opdrachten met voldoende resultaat zijn afgelegd, het officiële Saxion certificaat: Officemanagement voor Secretaresse Basis (na deel 1) en Officemanagement voor Secretaresse Verdieping (na deel 2).

Praktische informatie

Lesdagen en locaties

De duur van de cursus is voor deel 1 (Basis): 8 weken. En voor deel 2 (Verdieping): 8 weken. De cursus bestaat in totaal uit 16 bijeenkomsten en start in de eerste week van november (Basis) en derde week van januari (Verdieping).

De cursus wordt gegeven op de maandagavond.

  • Aanvang van de lessen: 18.30 uur
  • Einde van de lessen: 21.45 uur

Groepsgrootte: Minimaal 10, maximaal 20 deelnemers.
De lessen worden verzorgd in de stadscampus van Saxion, M.H. Tromplaan 28 te Enschede.

Kosten

Officemanagement voor Secretaresse Basis:

Het cursusgeld bedraagt per cursist €900,- (inclusief lesmateriaal, exclusief boeken).

Prijswijzigingen voorbehouden.

Officemanagement voor Secretaresse Verdieping:

Het cursusgeld bedraagt per cursist €900,- (inclusief lesmateriaal, exclusief boeken).

Prijswijzigingen voorbehouden.

Wil je gebruik maken van termijnbetaling? 

Termijnbetaling is over het algemeen mogelijk indien het cursusbedrag hoger is dan € 1.000. Hieraan zijn € 24 administratiekosten verbonden. Nadat je aanmelding is goedgekeurd ontvang je van ons een factuur met het verzoek om je cursusbedrag te betalen. Je kunt op dat moment zelf aangeven of je in termijnen wilt betalen of dat je het gehele bedrag in één keer betaalt. 

Toelating en aanmelden

Toelating

Je wordt tot de cursus toegelaten indien je in het bezit bent van een mbo-, havo- of vwo-diploma (of gelijkwaardig) aangevuld met een secretaresseopleiding en al een aantal jaren als  secretaresse, officemanager of managementassistente werkzaam bent. Iedere ingeschreven cursist zal voor aanvang van de cursus worden uitgenodigd voor een intakegesprek.

Aanmelden

Meld je aan via de algemene aanmeldknop op deze pagina. Je ontvangt binnen één werkweek een bevestiging.

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Jolanda Gerritsen: