Studentenkamer Ariënsplein
Studentenleven

Voorkom inbraak in je studentenhuis

Leestijd Minuten

Voor inbrekers die uit zijn op veel geld, lijkt het leegroven van een studentenhuis misschien niet de meest voor de hand liggende keuze. Toch blijkt uit nieuw onderzoek dat juist studenten vaak het slachtoffer zijn van inbraak. Wat kun je als student doen om je woning te beschermen?

Vooral in de zomer neemt het aantal inbraken in studentenwoningen toe, melden de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) en het Centrum voor Criminaliteitspreventie. Het probleem is afgelopen zomer voor het eerst naar voren gekomen. Naar aanleiding van binnengekomen meldingen door studentenvakbonden VIDIUS (Utrecht) en ASVA (Amsterdam) heeft het LSVb bij de politie criminaliteitscijfers opgevraagd. Uit deze cijfers bleek dat er per jaar honderden keren wordt ingebroken in huizen bewoond door groepen studenten.

Bewustwording van de risico’s

De oorzaak van dit hoge aantal ligt waarschijnlijk bij de onwetendheid van veel studenten. Daarom zijn de organisaties een informatiecampagne gestart met als doel studenten op de hoogte te brengen van de risico’s wanneer hun woning niet voldoende beveiligd is. “Zomers laten studenten hun deuren of ramen vaak openstaan,” zegt Tariq Sewbaransingh, voorzitter van de LSVb.

De campagne is woensdag 5 juli gestart met een opvallende actie in het centrum van Groningen. Bij een stellage op het Waagplein kregen studenten de opdracht zelf in te breken, zodat zij kunnen ervaren hoe makkelijk dit is. In Amsterdam, Leiden, Utrecht en Zwolle, studentensteden waar inbraak een probleem is, worden eveneens posters en kaarten verspreid en vinden lokale acties plaats. Ook via social media vragen studenten aandacht voor het thema.

Tips

Wat kun je als student zelf doen om inbraak te voorkomen? Op de landelijke site van de politie vind je een aantal handige tips.

1. Ten eerste is het belangrijk alles te sluiten voor je de deur uitgaat. Open ramen en deuren maken het inbrekers wel heel makkelijk.

2. Hang geen adreslabel aan je sleutelbos. Als de verkeerde persoon deze vindt...

3. Zorg voor voldoende licht in en om je huis. Dat schrikt af.

4. Zorg dat er geen ladders, containers of andere hulpmiddelen naast het gebouw staan. Iets met een makkelijk opstapje naar die (open) ramen en deuren.

5. Verstop huissleutels niet onder deurmatten of in een nabije bloempot. Deze liggen te voor de hand.

6. Ben je langere tijd niet thuis? Laat het je buurman/buurvrouw weten. Zij zijn vast zo lief dat ze een oogje in het zeil willen houden en ervoor willen zorgen dat het er bewoond uitziet (door post weg te halen of gordijnen te openen/sluiten).