student op kamers
Studentenleven

Op kamers? Dan moet je deze tips écht even lezen

Leestijd Minuten

Het is zover, je gaat studeren! Een nieuwe stad, een nieuwe hogeschool, nieuwe vrienden, huisgenoten en verenigingen, waarschijnlijk kun je niet meer wachten. En, als je optimaal wilt genieten van je studententijd, ga je natuurlijk ook op kamers!

Hartstikke leuk allemaal, maar onder de vleugels van je ouders vandaan komen klinkt makkelijker dan het daadwerkelijk is. Je verlaat het ouderlijk nest, maar helaas moet er nog wel heel wat geregeld worden voordat het eindelijk zo ver is. Ho, schiet niet gelijk in de stress, wij hebben de belangrijkste dingen voor je op een rijtje gezet.

Een goed begin is het halve werk

Dus, de knoop is doorgehakt: je gaat op kamers. Voordat je aan dit avontuur begint is het belangrijk dat je op onderzoek uitgaat. Waar wil je precies wonen? Kies je voor de binnenstad of woon je toch liever dicht bij de hogeschool of campus? En gaan er nog meer bekenden van je naar dezelfde stad of is het tijd om nu echt op eigen benen te staan?

Bedenk van tevoren in wat voor soort huis je wilt gaan wonen, dat maakt de zoektocht een stuk makkelijker. Wil je in een appartement of in een studentenhuis wonen? En wil je met mannen, vrouwen of in een gemengd huis je tijd doorbrengen? Kies je voor twee huisgenoten of voor tien? Zo. Veel. Keus.

Hetzelfde geldt voor studie-en studentenverenigingen. Wil je lid worden, en zo ja, wáár wil je lid worden? Probeer je tijdens de intro zo veel mogelijk te oriënteren, zo kies je de vereniging die het beste bij je past.

Adreswijzigingen

Het is erg belangrijk dat je je op tijd inschrijft bij je nieuwe gemeente, en adreswijzigingen doorgeeft. Wat dacht je van de tandarts, huisarts en bank? Zij vinden het allemaal erg fijn om op tijd te weten dat je bent verhuisd. Wonen je ouders niet bepaald om de hoek? Dan is het verstandig om op zoek te gaan naar een tandarts en huisarts in jouw nieuwe studentenstad. Het is namelijk echt niet chill om eerst nog drie uur in de trein of bus te zitten met een ontstoken kies die gigantisch veel pijn doet (ja jongens, ik spreek helaas uit ervaring).

Verzekeringen

De tijd dat je verzekerd werd door papa en mama is voorbij. Opstalverzekering, inboedelverzekering, aansprakelijkheidsverzekering, de termen vliegen je om de oren. Toch is het erg belangrijk om je hier goed in te verdiepen voordat je op jezelf gaat wonen, sommige verzekeringen zijn namelijk verplicht als student in een studentenhuis.

Huur

Yup, we gaan het ook even hebben over de grootste kostenpost als student: de huur. Het is slim om van tevoren goed rond te kijken naar de gemiddelde huurprijs in jouw nieuwe stad. In vergelijking met Amsterdam en Utrecht zijn Enschede, Deventer en Apeldoorn redelijk goedkoop om te wonen, lucky us. Kijk goed rond op Kamernet, Student Union en Facebook of vraag advies bij een woningbouwvereniging. Laat Marktplaats liever achterwege, je hebt er immers geen zin in om opgelicht te worden. Onthoud altijd: als het te mooi is om waar te zijn, dan is dat het vaak ook.

Van plan om in een gewoon huis of appartement te gaan wonen? Zoek dan uit of je recht hebt op huurtoeslag Dit kan je al snel heel wat euro’s besparen elke maand.

Rechten en plichten

Echt, het is heel belangrijk om alle kleine lettertjes van je huurcontract te lezen. Is je kamer inclusief of exclusief gas, water en licht? Huur je voor bepaalde tijd of onbepaalde tijd? Ben je verplicht om minimaal één jaar in je kamer te blijven? En hoe zit het precies met de riool- en afvalstoffenbelasting, de borg en servicekosten? Zorg ervoor dat je exact weet wat je tekent, zodat je later niet voor verrassingen komt te staan.

Hoeveel moet je lenen?

De kans is groot dat je stiekem nog een beetje huilt diep van binnen omdat je geen studiefinanciering meer krijgt. Er zit helaas niets anders op dan lenen, een eventuele aanvullende beurs en werken (en je ouders met smekende ogen aankijken). Heb je geen flauw idee hoe je inkomsten- en uitgavenpatroon eruit gaat zien? Maak dan alvast een begroting. Op de website van Nibud zie je wat andere studenten gemiddeld uitgeven per maand.

Zo, dat was het, een hele waslijst. Maar maak je niet druk en haal rustig adem. Het komt allemaal wel goed!