Plastic Saxion SG 2017 (Wendy van Til).jpg
Studentenleven

Plastic: materiaal van de toekomst of juist niet?

Leestijd Minuten

Even een flesje drinken halen of wegwerpbordjes gebruiken tijdens een feestje. We maken allemaal gebruik van plastic, maar hoe ziet de toekomst van dit materiaal eruit? En is het veelal negatieve imago wel terecht? Saxion gaat vanmiddag tijdens een Circles Conferentie in samenwerking met Studium Generale en een actie dieper in op dit veelbesproken onderwerp.

"Plastic is tegenwoordig een hot item”, vertelt mede-organisator Eddy Tulp. “Op dit moment kijken of het nut heeft om te recyclen of dat er een andere oplossing beter is. Tijdens de Studium Generale komen er niet alleen vijf sprekers, maar gaan we ook de discussie aan met mensen uit de zaal. Er is namelijk nog geen keuze gemaakt, dus het is interessant om te praten over de oplossingen. Plastic is namelijk buitengewoon goed materiaal om dingen mee te verpakken. De vraag is alleen hoe we hier in de toekomst mee bezig moeten gaan.”

11.000 plastic flesjes

Dat er wat moet gebeuren, is wel duidelijk. Om mensen bewust te maken van de hoeveelheid plastic die wij weggooien, visualiseerde Saxion de 11.000 petflesjes die we per maand op school gebruiken met hulp van studenten van de Jan des Bouvrie Academie en Rik Voerman van het lecoraat. “Toen bekend werd dat we dit wilden doen, hebben we studenten Thyrza Coenraad, Lisanne Holtman, Olga Shishkina, Fenna van de Langenberg en Shadee Acton gevraagd om voor ons aan de slag te gaan. We wilden geen vluchtige actie, maar juist bewustwording creëren door de hele school. Daarom hebben we op verschillende plekken getoond hoe veel petflessen wij eigenlijk weggooien, in de hal, op de toiletten, etc.”, vertelt Saskia Zwolle, programmaleider van Studium Generale.

Duurzaamheid

Ook achter de schermen wordt er hard gewerkt aan vraagstukken over afval. Cateraar Appèl, tevens een van de sprekers op het symposium (dat dinsdag 28 november plaats vindt), zoekt ook naar manieren om minder afval te produceren door bijvoorbeeld enquêtes te houden. “Uiteindelijk gaat het namelijk om less waste, we moeten met zijn allen minder afval produceren. Daarom gaan we ook na deze Studium Generale door over het onderwerp duurzaamheid. Een van de volgende vraagstukken zou kunnen zijn wat we moeten doen met alle wegwerpbekertjes. Door het onderwerp op verschillende manieren te benaderen en bij mensen op het netvlies te branden door visualisatie, willen we doorgaan met bewustzijn creëren. Die bewustwording is belangrijk, want ik ben van mening dat één iemand al het verschil kan maken door minder afval te produceren”, sluit Zwolle af.