The world according to Europe.jpg
Studentenleven

The world according to Europe

Leestijd Minuten

Wie of wat leidt Europa door de transitie naar een nieuwe tijd? Dit is de belangrijkste vraag tijdens het debat van Studium Generale op 16 januari: The world according to Europe. In het theater in Deventer krijgen zowel de gastsprekers als het publiek de kans hun kennis en mening te delen.

Europa is een veelbesproken onderwerp waarover de meningen erg uiteen lopen. Professor Mathieu Segers, hoogleraar Europese Integratie aan Universiteit Maastricht en columnist, en professor Ewald Engelen, financieel geograaf en columnist, gingen hierover met elkaar in gesprek. De twee Europakenners gaan met elkaar en het publiek in debat over mogelijke oplossingen voor de toenemende euroscepsis, de toestroom van vluchtelingen, de grote verschillen tussen Noord- en Zuid-Europa en meer.

Wie heeft de macht?

Professor Engelen krijgt als eerste het woord. Zijn punt is duidelijk: de macht in Europa ligt bij de multinationals. “In de Europese geschiedenis zie je dat veel projecten zijn ingefluisterd door goedgeorganiseerde economische belangen,” zegt hij. “Kijk bijvoorbeeld naar het Verdrag van Maastricht en de introductie van de Euro. Ook de Europese Integratie is hier een voorbeeld van. Het is nu bijna tien jaar na de financiële en politieke crisis, die ontstaan is doordat de Amerikaanse zakenbank onderuit ging. Juist tijdens zo’n crisis wordt duidelijk wie de macht heeft.”

Dan is het de beurt aan professor Segers. Hij is het deels eens met de vorige spreker, alleen is hij van mening dat de macht bij de politiek ligt. “De Europese Integratie is eigenlijk een politiek project dat de vorm heeft gekregen van een markt,” legt hij uit. “De gemiddelde Europeaan begrijpt daarom niet dat het om een politiek project gaat. Dat is het zorgelijke, want de meeste mensen zijn van mening dat een markt slechter functioneert als de politiek ingrijpt.”

De toekomst van de EU

Aan de hand van een aantal stellingen worden boeiende discussies gevoerd. Één van de stellingen gaat over de toekomst van de Europese Unie. “Ik denk dat we hierbij onderscheid moeten maken tussen de EU en de Europese Monetaire Unie,” zegt Engelen. “Hoewel de Europese Unie misschien nog lang overeind is te houden als interne markt, is de Monetaire Unie ten dode opgeschreven. Historische feiten bevestigen dit alleen maar: alle Monetaire Unies in het verleden zijn gesneuveld.”

Als we de EU in stand willen houden, wat moeten we dan doen met een land als Griekenland? “De Griekse minister van financiën vindt dat Grieken kwijtschelding van hun schulden nodig hebben, omdat ze er anders nooit bovenop komen,” zegt Segers. “Maar dan zouden we ze echt uit de EU moeten zetten, anders maken we onze eigen regels ongeloofwaardig. Zonder regels blijft een samenwerking niet in stand, dat kun je vergelijken met een huwelijk.”

Europese verkiezingen

Zou er een opkomstplicht moeten komen bij de Europese verkiezingen? “De opkomst voor de verkiezingen is op dit moment dramatisch laag,” vindt Engelen. “Het politieke vertrouwen is weg, een verplichte opkomst zal daar waarschijnlijk niet veel aan veranderen.” Segers vult aan: “21 maart zijn de gemeenteraadsverkiezingen, dus we hopen dat jullie dan in elk geval allemaal gaan stemmen!”