Halvering collegegeld: hoe zit het nou precies?

Je hebt de berichten over halvering van het collegegeld misschien al wel voorbij zien komen. Maar hoe zit het nou precies?

Volgens de website van de Rijksoverheid is de halvering van het collegegeld al een flinke stap dichterbij. Goed nieuws natuurlijk, want door deze maatregel hoopt de regering eventuele financiële drempels om aan een studie te beginnen zoveel mogelijk weg te nemen. Maar: het parlement moet nog beslissen over het wetsvoorstel. Het is dus nog niet definitief!

Wat levert het je op?

Als de wet definitief is betaal je als eerstejaars student vanaf studiejaar 2018-2019 geen 2.060 euro collegegeld voor dat jaar, maar ‘slechts’ 1.030 euro. Voor de lerarenopleiding zelfs voor de eerste twee jaar! Let op: dit geldt alleen als je nog niet eerder hebt gestudeerd. Check de precieze voorwaarden op Rijksoverheid.nl.

Beloofd?

In een verklaring op Rijksoverheid.nl geeft  Minister Van Engelshoven een duidelijke belofte af: “In het regeerakkoord zit mooi nieuws voor aankomende studenten. Ik zet alles op alles om ervoor te zorgen dat de halvering van het collegegeld al voor komend studiejaar gaat gelden. Hiermee maken we het hoger onderwijs toegankelijker zodat iedereen die kan en wil ook echt gaat studeren.”

Wordt vervolgd

We houden je natuurlijk op de hoogte van belangrijke ontwikkelingen rondom dit thema. En zodra de wet definitief is, laten we je dat ook direct weten.