AMA 35 jaar Werknemer van de toekomst 2018 1(Eva Zeilstra).jpg
Corporate

Jarige AMA kijkt naar ‘Werknemer van de Toekomst’

Leestijd Minuten

De Academie Mens en Arbeid (AMA) viert haar 35e verjaardag. Dit gebeurde donderdag middels de conferentie “De Werknemer van de Toekomst”, waar werd teruggeblikt op successen en vooruit werd gekeken naar de veranderende toekomst. Na de opening door directeur Caroline van de Molen kon het aanwezige publiek verschillende experiences en workshops volgen.

"Mijn collega’s daagden me uit om vandaag te beginnen met hallo allemaal, wat fijn dat je er bent, maar verder dan dit ga ik niet”, begint Van de Molen. De zaal lacht, het is een ontspannen begin van wat later een ontspannen middag zou worden. Van de Molen praat over het succes van de AMA in de afgelopen jaren. Over grote veranderingen, nieuwe opleidingen, opnieuw ingedeelde opleidingen. Op hoe de AMA continu inspeelt op het veranderende toekomstbeeld, en hoe de studenten telkens de juiste opleiding kunnen krijgen. Dat is hard werken, maar dat mag óók gevierd worden, en dat is precies wat er in Deventer te gebeuren staat.

AMA 35 jaar Werknemer van de toekomst 2018 2 (Eva Zeilstra).jpg

Terwijl in de centrale hal bezoekers kunnen genieten van koffie, thee, heerlijke fruitspiezen en prachtige gebakjes, gaan elders de experiences van start. In de centrale hal zijn er open experiences, waar je rond kunt lopen, informatie kunt krijgen en zelfs aan verschillende dingen mee kunt doen. Zoals een concentratiecheck door studenten Toegepaste Psychologie. Nadat er verschillende draadjes aan je hoofd worden geplakt, moet je naar een scherm kijken. Als je concentratieniveau goed is, verschijnen er puzzelstukjes in beeld. Als je er even met je gedachten niet bij bent, dan is dat óók te zien in het scherm. Aan het eind kun je zien hoe goed je je kunt focussen op een taak en hoe snel je je herpakt als je even de aandacht verliest.

Gesloten experiences

De gesloten experiences zijn in verschillende ruimtes te bezoeken. Bijvoorbeeld de workshop Brain & Technology van lector Jan Willem de Graaf. Hij vertelt over de verbinding van artificial intelligence met psychologie. Over waarom verliefdheid en radicalisering op aardig wat punten met elkaar overeen komen. Wat ons bezielt om ergens met hart en ziel voor te gaan. Zijn workshop is drukbezocht en aan het einde van de tijd bekent hij nog geen fractie te hebben verteld wat hij éigenlijk wilde. Dat heeft ook een beetje zijn weerslag op het publiek, want als iemand uit het publiek vraagt wat hij nou met zijn verhaal wilde, is er niemand anders dan De Graaf die die vraag kan beantwoorden. “Goed, dan heb ik hierna nog twee mogelijkheden om mijn publiek minder verward weg te laten gaan”, grapt hij nog.

AMA 35 jaar Werknemer van de toekomst 2018 (Eva Zeilstra).jpg

Toegepaste Psychologie-docent Johan van den Burgh geeft een inspirerende workshop op het gebied van denken buiten je comfort zone. Terwijl hij verschillende situaties opnoemt (een ritje in een achtbaan, een ijsbad nemen, Grieks eten of bergbeklimmen) moet het aanwezige publiek bepalen of dit in zijn of haar comfortzone is, in de learning zone of in de panic zone. De verschillende uitkomsten worden besproken en aan het eind raad Van den Burg zijn bezoekers van harte aan om toch echt af en toe buiten je comfortzone te gaan. Nieuwe dingen, mooie momenten en bijzondere ervaringen; ze komen allemaal voort uit het proberen van iets wat je misschien niet durft. Dat is er eentje om over na te denken.

Menno Lanting

De middag wordt afgesloten door Menno Lanting, die de vraag “wie of wat is de medewerker van de toekomst” weet om te draaien naar “maar is de organisatie überhaupt wel toekomstbestendig?”. Hij belooft het publiek voorafgaand aan zijn verhaal dat hij vooral verwarring zou brengen en dit lijkt hem aardig te lukken.

Na het uitreiken van de NADA scriptieprijzen is het tijd voor een afsluitende borrel en praten bezoekers na over de middag. De meningen zijn unaniem in hun oordeel: hoewel de werknemer van de toekomst -en hoe die eruit moet komen te zien - nog alle kanten op kan, heeft de organisatie wél een conferentie neergezet waarover in de toekomst nog vaak wordt gepraat.