Corporate

Onderwijsminister ontmoette Pepper, Maptor en opruimrobot

Leestijd Minuten

Onderwijsminister Ingrid van Engelshoven maakte een kennismakingstoer door Twente en nam vandaag ook een kijkje in het Saxion Mechatronicalab, waar ze diverse robots ontmoette en leerde over onderzoek toepassingen die de hogeschool met de praktijk en het bedrijfsleven verbindt.

“Wat fijn dat je in deze Twentetoer ook ons aandoet”, zegt Saxion collegevoorzitter Anka Mulder ter verwelkoming van minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bij haar bezoek aan de hogeschool. In vijf minuten doet de collegevoorzitter uit de doeken waarin Saxion zich onderscheid van andere hogescholen in Nederland. Ze noemt onder meer de regionale inbedding, de focus op internationalisering en strategische keuze voor techniek.

Daarna heet ook Pepper, een schattige robot voor sociale interactie, de minister welkom. Lector Dirk Bekke neemt het stokje daarna over en legt uit hoe zijn lectoraat Mechatronica kennis toepast en zo het bedrijfsleven en de maatschappij verbindt met de hogeschool. De minister stelt hier en daar vragen, maar luistert vooral aandachtig.

De robots voeren de boventoon deze maandagmiddag. Pepper is niet de enige die de minister aanschouwt. Ook Maptor, een onbemand grondvoertuig, die mappen maakt van de omgeving, wordt gedemonstreerd door docentonderzoek Mick Boe. “Hierbij hebben we kennis uit vorige projecten hergebruikt.” En de opruimrobot waardoor mensen langer in huis kunnen blijven wonen passeert ook de revue.