investeren.jpeg
Ondernemerschap

Een investeringsfonds dat gerund wordt door studenten? Dat kan!

Leestijd Minuten

Dat bewijst Dutch Student Investment Fund (DSIF). Het is zelfs het eerste investeringsfonds Europa dat volledig wordt gerund door studenten. Het fonds investeert in startups van bachelor, master en PhD studenten van Saxion en de Universiteit Twente.

DSIF richt zich niet op een specifieke sector, maar is er voor alle studentondernemers. Er zit in totaal €300.000 in het fonds. Dit bedrag is geïnvesteerd door Saxion, de UT, de Student Union en de Stichting ter Bevordering Ondernemerschap Twente.

Voor en door studenten

Je kunt eigenlijk op twee manieren betrokken raken bij DSIF: ben je een ondernemende student met een startup of ideeën voor een startup, dan kun je aankloppen bij DSIF voor investeringsmogelijkheden. Je kunt dan, onder bepaalde voorwaarden natuurlijk, een investering krijgen tot een bedrag van € 50.000!

Mayra Westerhof, lid van het Investment Committee van Dutch Student Investment Fund vertelt enthousiast: “Heb je een startup en wil je meer weten? Dan kun je altijd contact met ons opnemen voor informatie en om de mogelijkheden te verkennen. Wanneer de startup nog niet helemaal geschikt is voor een investering, dan kunnen we je in contact brengen met partijen die je verder kunnen helpen. Denk aan Nesst, Hardstart, Novel-T of DesignLab.”

Doordat DSIF volledig door studenten wordt gerund, is de drempel om aan te kloppen lager. Je komt immers in contact met studenten die in dezelfde fase van hun leven zijn, dit maakt het toch wat laagdrempeliger.

Heb je een startup en wil je meer weten? Dan kun je altijd contact met ons opnemen voor informatie en om de mogelijkheden te verkennen!

Mayra Westerhof
Mayra Westerhof, Dutch Student Investment Fund
Team handen op elkaar

“Het leuke aan DSIF vind ik zelf dat je vooraf geen relevante kennis hoeft te hebben. In eerste instantie twijfelde ik of ik wel zou solliciteren. Mijn achtergrond, ik studeer Integrale Veiligheidskunde, heeft namelijk niet direct raakvlakken met investeren of ondernemerschap. Door in gesprek te gaan met iemand van DSIF werden deze twijfels steeds minder en besloot ik het te proberen. Achteraf was het niet nodig om te twijfelen of ik wel voldoende kennis en ervaring had. Door trainingen en de ervaring en kennis van andere leden van DSIF heb ik inmiddels enorm veel geleerd. Al heeft de kennis geen directe link met mijn opleiding, ik heb wel vaardigheden ontwikkeld en kennis opgedaan die mij helpen in de rest van mijn carrière. Dit maakt het voor mij erg waardevol om onderdeel uit te mogen maken van DSIF.“

Who run the world? Students!

Heb je geen startup, maar wil je wel een bijdrage leveren aan DSIF? Dat kan ook! Want zoals eerder genoemd wordt DSIF volledig gerund door studenten van Saxion en de UT.  Dit betekent dat het mogelijk is om als student deel uit te maken van het investeringsfonds. DSIF bestaat uit een bestuur en uit een Investment Committee. Het bestuur bestaat uit een voorzitter, dealflow director, network director en finance director. Zij houden zich bezig met de strategische beslissingen van het fonds. Het  Investment Committee ondersteunt hierin, maar scout daarnaast ook actief naar startups. Ten slotte is er nog een Senior Board: een groep van 3 ervaren mensen uit de investeringswereld en die ondersteunen als adviesorgaan.

Een unieke kans om je netwerk uit te bereiden en om in aanraking te komen met startups en ondernemers...

Mayra Westerhof, Dutch Student Investment Fund

Al met al is het dus gewoon ontzettend gaaf om aan te haken bij DSIF! Als startup biedt DSIF je unieke kansen om je onderneming tot een succes te maken. Maar ook voor studenten die interesse hebben in Venture Capital en het investeringsproces biedt DSIF vele mogelijkheden. Als de termen Venture Capital, Due Dilligence en Dealflow je helemaal niks zeggen is dit geen probleem.

“De meeste studenten die actief zijn bij DSIF hadden hier ook geen tot weinig kennis van. Dit leer je gaandeweg vanzelf doormiddel van trainingen en bijvoorbeeld de ervaring van de senior bestuursleden. Verder krijg je via DSIF niet alleen de kans om meer te leren over de investeringswereld, je bouwt ook nog een professioneel netwerk op. En laten we eerlijk zijn: hoe vaak krijg je als student nou de kans om verantwoordelijk te zijn voor een fonds van 300.000 euro?!”, aldus Mayra.

Spreading the word!

Mayra houdt zich vooral bezig met de promotie van DSIF. Haar focus: onder studenten meer bekendheid genereren voor de mogelijkheden die het fonds met zich meebrengt. Want veel studenten zijn zich nog helemaal niet bewust van de kansen en mogelijkheden die het fonds ze kan bieden.

“Toen ik in februari aansloot bij DSIF was ik een leek op gebied van investeringen en het bijbehorende proces. In de eerste paar weken hebben we daarom met de nieuwe leden een aantal trainingen gehad van bedrijven en organisaties uit de regio die iets te maken hebben met investeren. Zo hebben we bijvoorbeeld een training van Novel-T gehad over patenten, een training van Reggeborgh over investeringen en nog een aantal andere trainingen. Dit was erg gaaf om mee te maken, je leert professionals uit de praktijk kennen en krijgt meteen een hele hoop informatie die de basis vormen voor de taken die je later uit gaat voeren.”

Contact

Mocht je nou een onwijs goed idee hebben met je startup of ben je gewoon benieuwd naar de mogelijkheden die DSIF je kan bieden, neem dan vooral contact op! Ook als je plaats wil nemen in het bestuur of Investment Committee. Op de website www.dsif.nl kun je meer informatie vinden.