Ondernemershub START!bySaxion Deventer feestelijk geopend
Corporate

Ondernemershub START!bySaxion Deventer feestelijk geopend

“Een hele inspirerende plek waar studenten kunnen onderzoeken of het starten van een eigen bedrijf wat voor ze is.” André Roos, directeur van het Saxion Centrum voor Ondernemerschap, is erg trots op de tweede locatie van START!bySaxion die vandaag wordt geopend. Vorig jaar was Enschede aan de beurt, nu beschikt ook Deventer over een broedplek voor ondernemende studenten.

Op het terrein van de gerestaureerde gasfabriek wemelt het vandaag van de mensen. Ondanks de hitte zijn er toch behoorlijk wat bezoekers afgekomen op de opening. Deventer is weer een bruisende plek rijker, eentje waar ondernemerschap, innovatie en onderwijs samenkomen. In het oude ketelhuis; een prachtige historische plek. Via START!bySaxion worden studenten op weg geholpen met het starten van een eigen bedrijf. “Een heel avontuur”, omschrijft Roos. “Er zijn tussen de 650 en 700 Saxion-studenten die naast hun studie een eigen bedrijf hebben. Ondernemen doe je niet vanuit een klaslokaal, dat moet je in de praktijk ervaren. Hier kan dat. In een fijne omgeving gevuld met kennis en kunde.”

Door elkaar te ontmoeten, gebeurt er ook echt wat

Bij binnenkomst valt direct de authenticiteit van het gebouw op. Hoge plafonds, veel licht en veel oude elementen die gelukkig grotendeels intact zijn gebleven. Door de industriële uitstraling en de informele inrichting ligt het ver weg van een klassiek schoolgebouw. “Prachtig hier”, zegt Roy (44) van Novel-T, een regionaal samenwerkingsverband tussen bedrijven, overheden, scholen en universiteiten. “Een betere plek om ondernemerschap te stimuleren is er niet, denk ik.”

Hij doelt met name op het feit dat nu bijna het gehele terrein van de Gasfabriek gevuld is met ondernemersplekken en succesvolle start-ups. Bijna iedereen in Deventer kent deze “campus” ondertussen wel. Een bron van energie waar heel veel nieuwe ideeën geboren worden.

“Ik ben één dag in de week op het terrein aanwezig”, vertelt Irene. De 24-jarige werkt voor de Kune Group, een van de initiatiefnemers van de Gasfabriek. “Puur om contacten te onderhouden en om te zien wat er allemaal gaande is. Ik probeer dus ook vaak af te spreken met studenten, en die doen dat natuurlijk liever hier dan bij ons op het bedrijf.”

André Roos.jpg
André Roos

Werkgevers van de toekomst

Nadat iedereen binnen is en even kort heeft bijgepraat onder het genot van een verkoelende smoothie, is het tijd voor het officiële gedeelte. André Roos trapt af met het welkomstwoord. “Saxion biedt studenten de kans om, naast werknemers, ook werkgevers van de toekomst te worden”, klinkt het door de zaal. “En dit is dé plek waar je op ideeën komt.” Na zijn speech roept hij verschillende partners naar voren om hen het woord te geven.

Onder andere Harold Viscaal, voorzitter van MKB Deventer, onderkent het belang van regionale ondernemers bij START!bySaxion. “Mkb”ers moeten niet alleen maar bezig zijn met de waan van de dag, maar ook met het vormgeven van hun toekomst. Door studentondernemers verschillende vernieuwings- en verbeteringsvraagstukken voor te leggen, kan dit het mkb enorm helpen.”

Na nog enkele mooie woorden wordt het dan toch echt tijd voor de officiële opening, deze eer ligt uiteraard bij burgermeester Andries Heidema. Met een schort om en handschoenen aan spuit hij het nieuwe logo over met graffiti. Iedereen applaudisseert en de wijn (en jus d’orange) wordt aangerukt. START!bySaxion in Deventer is een feit!