Get Ready bank Deventer 2018 2.jpg
Corporate

‘Bankhangen’ krijgt een nieuwe betekenis met interactieve Saxion-bank

Leestijd Minuten

Een bank waarmee je meer kan dan er alleen op te zitten (of liggen). Op elke Saxion-locatie is gisteren een interactieve bank geplaatst met de merkbelofte van de hogeschool: Get ready for a smart world. De verlichte letters bevatten honderden gekleurde pixels die afzonderlijk aangestuurd kunnen worden. Studenten kunnen hiermee experimenteren.

De bank stond al enkele dagen, verpakt als geheimzinnig cadeau, in de centrale hal van de locaties. Het zitmeubel, ontworpen door het bedrijf 100%FAT – tevens alumnus van de hogeschool, werd in Enschede door collegevoorzitter Anka Mulder onthuld aan de start van Saxion Smart Solutions festival. In Deventer deed directeur Jan Tromp van het Servicecentrum Voorziening de onthulling.

Honderden pixels

De slogan ‘Get ready for a smart world’ die te lezen is op de bank is de merkbelofte van Saxion. En dat mag geshowd worden.  Vandaar de plaatsing van de drie interactieve zitmeubels. De woorden in de achterwand van het meubel zijn voorzien van RGB LED-verlichting. Elk woord bevat enkele honderden gekleurde pixels die elk afzonderlijk aangestuurd kunnen worden.

Beinvloed de bank

De interactieve zitmeubels zijn daarnaast voorzien van diverse sensoren die kunnen detecteren wanneer mensen langslopen of gaan zitten. Op basis van deze input veranderen de animaties die de LED-pixels aansturen. De afstandssensoren die waarnemen dat mensen langslopen worden eveneens gebruikt om de kleuren van de verlichting dynamisch aan te passen. En daarmee worden mensen uitgedaagd er mee te spelen.

Studentenwerk

Het zitmeubel heeft nog interessante uitbreidingsmogelijkheden waar studenten van bijvoorbeeld de Academie Creatieve Technologie mee aan de slag kunnen. Een echt multifunctioneel meubelstuk dus die Saxion een inspirerende entree geeft en tevens ingezet kan worden voor diverse onderwijsprojecten met studenten.