De modulaire leeromgeving
Afgelopen donderdag bezocht ik samen met collega Leonie van Vossen de SURF Challenge day in het Muntgebouw in Utrecht. De dag bestond uit twee tracks.
De eerste track ging over peerfeedback en peerassessment, lees de blog van Leonie hier. Ik volgde de tweede track over de modulaire leeromgeving.
Voor deze Challenge Day had Surf de leveranciers uitgedaagd om hun losse applicaties te integreren in de leeromgevingen Moodle en Canvas. Deze integratie ging niet alleen over de koppelingen voor bijvoorbeeld het automatisch inloggen en verwerken van resultaten in het Grade Center, maar was ook gericht op de look-and-feel. Vaak zien we dat we applicaties wel kunnen combineren, maar dat we nog altijd duidelijk merken dat we in verschillende applicaties werken.
Wat mij positief verraste waren de presentaties van uitgeverij Continho en Grasple (eerder bekend als I Hate Statistics). Zij hebben hun eigen look-and-feel echt geprobeerd neutraal te houden waardoor ze goed te integreren zijn in de leeromgeving. Je hebt als gebruiker bijna niet door dat je in een andere applicatie werkt en dat vinden veel gebruikers prettig. Het was mooi om te zien dat deze Challenge Day de ogen van leveranciers heeft geopend. Ze gaven allemaal aan om de komende tijd te werken aan een betere integratie waaronder in Blackboard, dus ik ben erg benieuwd naar de Challenge Day van volgend jaar!
Eerder is er door SURF het initiatief genomen om een modulaire leeromgeving te bouwen zonder basis LMS zoals Blackboard, Canvas en Moodle nodig hebt. Echter blijven bijna alle onderwijsinstellingen toch bij een basis LMS die uitgebreid wordt met kleinere specifieke functionaliteiten voor bijvoorbeeld peerfeedback en video. De gedachte dat je met één LMS alle functionaliteiten kunt binnenhalen is nu echt wel verleden tijd.
Concluderend kunnen we zeggen dat we bij Saxion al aardig op weg zijn met het bouwen van een modulaire leeromgeving met basis LMS. In Blackboard hebben we een mooie integratie met Kaltura en Blackboard Collaborate. Daarnaast kunnen we Qualtrics en Padlet goed embedden. Ook het gebruik van formatieve toetsvragen van Noordhoff is een mooi voorbeeld binnen Saxion. Daarnaast zijn we onder andere aan de slag met Maple TA, Möbius, Pitch2Peer en natuurlijk Office 365. Bij ICT&O zijn we in het project Ontwerp van de toekomstige leeromgeving aan het onderzoeken of we met onze huidige applicaties in de leeromgeving alle functionaliteiten die ons onderwijs nodig heeft kunnen dekken. Een uitkomst van dit project kan zijn dat bepaalde applicaties worden toegevoegd, vervangen of uitgefaseerd.
Wordt vervolgd.
Blog van

Marloes Klumpers
Onderwijskundige bij de academie Life Science, Engineering & Design.
06-23051379 [email protected]