Microfoon - bron: florantevaldez, Pixabay

Ervaringen met podcasts in het onderwijs

Leestijd Minuten

Denk je eens in wat je kan bereiken wanneer je je onderwijs al aan kan bieden terwijl de student nog onderweg is naar Saxion. Lopend, fietsend of in de trein kan het luisteren van een podcast een mooie voorbereiding zijn voor een les. Eind juni werd door de video-unit een bijeenkomst georganiseerd waar verschillende Saxion-collega's vertelden over hun ervaringen met het gebruik van podcasts in het onderwijs. Als onderwijskundig adviseur van het Teaching & Learning Centre was ik in de gelegenheid om hierbij aan te sluiten en er het onderstaande blog over te schrijven.

De meerwaarde van podcasts

Een podcast is een (serie) audio-opname(s), die je kunt beluisteren door deze te downloaden of streamen. Podcasts kunnen over allerlei onderwerpen gaan. Het is een ideaal medium om te gebruiken op momenten dat je niet in staat bent iets te lezen of als je gewoon even een andere manier wilt hebben om leerinhoud, nieuws, trends over welk onderwerp dan ook tot je te nemen. Student Dominique Pilkes noemde podcasts ook laagdrempeliger dan video. En de podcast kan meer!

Besef wat je kan realiseren door een beroep te doen op onze fantasie. Een verhaal over duurzaam verbouwen van het land kan echt meer gaan leven door een simpel geluidje van een loeiende koe.

Veel meer dan bij een platte tekst doe je een beroep op beleving en gevoel. Veel meer dan bij een video bied je ruimte aan de fantasie die ons brein in staat stelt om zelf betekenis te geven. Tim Dalhoeven van de video-unit gaf aan dat hij juist dit aspect graag zou willen doorontwikkelen binnen Saxion.

De stap naar het maken van podcasts is gedaan en natuurlijk moet dat nog verder worden gepromoot. Toch kunnen we ook alvast nadenken over volgende stappen: het verrijken van podcasts. Laten we het de 'special effects' noemen; daar ligt nog een mooie uitdaging.

Een goed doordacht plan

Volgens Michel Linnenbank van de academie Bestuur, Recht & Ruimte vergt het opnemen van een podcast een goed doordacht plan: wat wil ik bereiken, welke inhoud wil ik aanbieden? Hij heeft hiervoor een complete beslisboom ontworpen waarin onder andere de volgende vragen beantwoord worden: Hoeveel tijd wil ik besteden en, matcht dat met de aandachtsspanne van de student? Maak ik een lange serie korte opnames of een korte serie maar dan langer per opname?
Welke vorm kies ik? Ga ik voor een interview met een deskundige of doe ik een discussie tussen partijen? Neem ik de podcast-afleveringen zelf op of laat ik dat door de studenten doen?

Dat laatste is waar Ben den Tuinder (van dezelfde academie) voor heeft gekozen. Hij vertelt over hoe hij het inzette als toetsvorm waarbij studenten hun kennis moesten aantonen door er een podcast over te maken.

Structuur van de podcast

Volgens Sandra Koster (Lector Smart Health) is ook herkenbaarheid belangrijk:  als je een serie maakt van meerdere podcastafleveringen, gebruik dan bij elke aflevering een vaste tekst en/of melodie bij de start en het einde (een intro en outro).

De inhoud hoeft niet vooraf bepaald te zijn. Wel is het verstandig om net voor de afsluiting van de opname kort samen te vatten wat er is besproken. Ook is het relevant om na te denken over de duurzaamheid van een onderwerp. Verwijzen naar een recente gebeurtenis maakt de podcast mogelijk minder waardevol over 5 jaren.

En: hoe ga ik deze podcast aanbieden? Wordt deze open beschikbaar op Kaltura, of ook in algemene podcast-apps en Spotify? Of komt het op een afgeschermd deel van Kaltura dat alleen bereikbaar is via de juiste link?

Helaas heb ik de inbreng van Jan Willem Leidekker (academie Gezondheidszorg) en Dominique Pilkes (student) niet kunnen zien maar dit gaf al genoeg vertrouwen in de kracht van podcasts. Het smaakt naar meer!

Er is veel besproken en er zijn ideeën genoeg. Voordat ik wegging sprak ik nogmaals kort met Tim. Hij gaf aan dat, wanneer de opname wordt stopgezet vaak nog de leukste gesprekken plaatsvinden. Vragen die men niet durfde te stellen komen toch aan bod, extra opties, kansen, begeestering; het komt na de opname ineens spontaan tot leven en het is soms misschien wel de mooiste input voor de podcast. Gniffelend sloot ik af met: "We gaan een afterpodcast opnemen!"

Wil je weten wat Saxion op het gebied van podcasts al heeft gemaakt? Kijk dan op: https://video.saxion.nl/podcasts

Afbeelding verkregen via Pixabay

Peerke van den Broek

TLC - Onderwijskundig Adviseur BBT en SPS - Expertise: Eduxion en Blended learning