Nescio op de open dag
Studentenleven

‘Nescio is een huiskamer voor iedereen’

Leestijd Minuten

Het is feest bij de Deventer studentenvereniging Nescio. Ze bestaan vijf jaar en dat wordt flink gevierd. Samen met voorzitter Dennis van Waarde en commissaris externe zaken Joey Veenstra kijken we terug op de afgelopen jaren, praten we over de toekomstplannen en het negatieve stigma van studentenverengingen. “Wij zijn geen corporale jasje-dasje vereniging.”

Nescio werd in 2013 opgericht door een kleine groep studenten, om het studentenleven in Deventer een boost te geven. “Deventer is eigenlijk een hele aparte stad. Er zitten weinig studenten ten opzichte van het aantal inwoners. Maar de studenten die er zijn, vormen net een soort dorp. Je komt elkaar vaak tegen. Met Nescio willen we deze mensen een punt bieden om elkaar te ontmoeten”, vertelt Dennis.

Negatief stigma

Inmiddels heeft Nescio grofweg 150 leden, waarvan de meesten worden geworven tijdens de introductieweek. Soms krijgen ze te maken met vooroordelen over studentenverenigingen, die momenteel in een slecht daglicht staan. “Studenten worden nog wel eens tegengehouden door hun ouders”, vertelt Joey. “Die kijken het nieuws en zien de incidenten bij bijvoorbeeld Vindicat voorbijkomen. Dat merken we tijdens een open dag. Dan horen we ze zeggen ‘ga maar niet bij zo’n vereniging’.” Dennis vult hem aan “Wij willen juist het tegendeel bewijzen en laten zien dat lid zijn juist heel leuk is. Nescio is geen zuipvereniging. Wij hebben zelfs geen ontgroening, omdat we het niet nodig vinden om mensen door het slijk te trekken om ze onderdeel te maken van een vereniging. In plaats daarvan hebben we een najaarskamp, dat er echt op gericht is om elkaar goed te leren kennen. Wij geloven namelijk dat individuele persoonlijkheden net zo goed een groep kunnen vormen.”

‘De regels waren even niet meer van toepassing’

Socializen is volgens de bestuursleden de belangrijkste kernwaarde binnen de vereniging. Dat Nescio een hechte groep is, hebben ze zelf ondervonden. “Soms maak je iets verschrikkelijks mee, bijvoorbeeld dat je op een gegeven moment afscheid moet nemen van een lid. Dit werd zo mooi opgepakt door de vereniging. Alle regels waren even niet meer van toepassing en iedereen kwam samen om te praten en elkaar op te vangen. Die verbondenheid was toen heel erg aanwezig en daarna ook altijd gebleven.” Ook Joey voelde die verbondenheid. “Ik ging zelf door een moeilijke periode in mijn leven toen ik lid werd. De anderen namen mij echt mee op sleeptouw en ik was overal welkom. De vereniging heeft heel veel voor mij betekend, daarom ben ik ook in het bestuur gegaan om iets terug te doen. Nescio voelt dan ook aan als een fijne huiskamer voor iedereen.”

Groeien, maar niet te veel

Waar moet Nescio over vijf jaar staan? Joey en Dennis hopen dat dezelfde kernwaarden bij het volgende lustrum nog steeds belangrijk zijn. Opvallend is dat ze niet willen dat de vereniging ineens heel veel leden krijgt. “We willen wel groeien, maar proportioneel. Een paar jaar terug verdubbelde het aantal leden en dat zorgde ervoor dat de hele cultuur binnen Nescio veranderde in negatieve zin. Als je langzaam groeit, kun je de cultuur overbrengen op nieuwe leden, bij een grote instroom krijg je te maken met verdeeldheid. Dat was ook de grootste uitdaging die we als vereniging hebben gehad. Want hoe betrek je al die nieuwe mensen erbij? Uiteindelijk is het wel weer goed gekomen, maar dit willen we niet opnieuw meemaken. Daarom hebben we ook een ledenstop, dat is het doel van dat jaar.”

Lustrum

Met hun lustrumactiviteiten wil het bestuur laten zien waar Nescio voor staat. Er is geen speciale feestweek, maar leden merken het hele jaar door dat er iets te vieren is. “We gaan bij onze evenementen iets meer uitpakken dan normaal. Overal leggen we een laagje bovenop. Bij ons kerstgala gaan we deze keer bijvoorbeeld compleet over the top. Er is ook een lustrumreis en er komt een lustrumstunt aan, maar daar gaan we natuurlijk nog niets over zeggen. Daarvoor moet je ons maar goed in de gaten houden.”

‘Nescio is een huiskamer voor iedereen’

Bestuur Nescio. Van links naar rechts: Joey Veenstra als Extern Commissaris, Joost Domhof als Secretaris, Dennis van Waarde als Voorzitter, Johan van Opstal als Penningmeester en Marieta Slinkman als Intern Commissaris.

Volg Nescio

Wil je meer informatie over Nescio of op de hoogte blijven van hun lustrum? Kijk op Facebook of check www.svnescio.nl

Nescio

Door Roxanne van Norde

Roxanne van Norde heeft haar geweldige studentenleven in Enschede afgesloten met een diploma van de opleiding Media, Informatie en Communicatie. Ze had het zo naar haar zin bij Saxion, dat ze nu als redacteur werkt bij de Nieuwsredactie. Als ze niet aan het schrijven is, kun je haar vinden bij de hipste hotspots in town of achter de laptop om een nieuwe citytrip te plannen.