Exclusief: een kijkje bij de Reuvensdagen in Vlaardingen

Exclusief: een kijkje bij de Reuvensdagen in Vlaardingen

Sifra Verheijden
Sifra Verheijden Leestijd Minuten

Het wetenschappelijke archeologiecongres, beter bekend als de Reuvensdagen, werd van 15 tot 17 november gehouden in Vlaardingen. Archeologie-studente Sifra Verheijden neemt je mee naar dit evenement.

Tijdens de Reuvensdagen wordt kennis uitgewisseld. Het congres bestaat uit twee dagen van sessies met lezingen, waarbij tussen de lezingen door de informatiemarkt kan worden bezocht en kan worden genetwerkt. De keuze voor de locatie Vlaardingen was snel gemaakt, omdat 1000 jaar geleden de Slag bij Vlaardingen plaatsvond. Dit was een belangrijke veldslag die in 1018 door graaf Dirk III werd gewonnen, waarna het graafschap Holland ontstond.

Editie in Apeldoorn

Volgend jaar vindt de 49e editie van de Reuvensdagen op 21 t/m 23 november 2019 plaats in Apeldoorn. Deze locatie is natuurlijk ideaal voor archeologiestudenten van Saxion Deventer. Sifra maakt zelf vanaf nu ook deel uit van de programmacommissie van de Reuvensdagen. De programmacommissie is verantwoordelijk voor de inhoudelijke invulling van het congres. “Als studenten zijn wij een goede toevoeging aan de commissie, omdat wij wellicht een andere visie hebben op het werkveld, ons bezighouden met wat studenten belangrijk vinden en hoe de toekomst van archeologiestudenten eruitziet”, zegt ze er zelf over.

Sifra Verheijden

Het bestuderen van het verleden is wat derdejaarsstudent Sifra Verheijden aantrekt in haar studie Archeologie. De liefde voor haar studie en het vak maakt dat zij zich graag inzet voor haar opleiding, en deze passie middels het uitstroomprofiel Advies, Beleid en Communicatie als studentredacteur wil delen. Naast het bezig zijn met archeologie is ze ook graag aanwezig in het heden en heeft zij interesse in mindfulness, lezen en wandelen door Deventer.