Zo ga je niet failliet tijdens je studententijd

Zo ga je niet failliet tijdens je studententijd

Roxanne van Norde
Roxanne van Norde Leestijd Minuten

Newsflash: alles kost geld. Kleren, wonen, eten, drank, ga zo maar door. Veel studenten redden het dan ook niet met het bedrag dat DUO hen leent. Bovendien wil je geen torenhoge schuld nadat je bent afgestudeerd. Zo houd je je uitgaven binnen de perken.

1. Zoek werk

Een inkoppertje, maar doe het toch maar wel. Die extra knaken kun je namelijk extreem goed gebruiken om je studentenleven leuker te maken. Je hoeft heus niet achter de kassa weg te kwijnen, bij Saxion zijn er bijvoorbeeld genoeg chille baantjes als studentassistent, redacteur of bij Programma Betatechniek.

2. Vertraging bij de NS

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar de trein lijkt altijd vertraging te hebben als ik erin zit. Zelfs als je een studentenov hebt, kun je geld terugkrijgen vanaf 30 minuten vertraging. Dit is elke keer €2,30. Lijkt niet veel, maar daar kan je na tien keer toch zeker vier dagen van eten.

3. Eet slim

Je kunt heel veel geld besparen op eten. Samen dineren is niet alleen gezellig, maar ook goedkoper. Ook als je alleen eet kun je slim boodschappen doen. Kook altijd voor twee dagen en maak alles op door de dag erna te koken met ingrediënten die je over hebt. Nog een tip: de app Too good to go. Bedrijven die hierbij zijn aangesloten, bieden eten aan voor een fractie van de originele verkoopprijs. Winnen!

4. Korting!

Het voordeel van arme student zijn, is dat je op veel plekken korting krijgt. Zoek van tevoren uit waar en hoe laat er happy hours zijn, welke kapper goedkoper knipt als je student bent en welke kledingwinkels extra korting geven. Scoor tijdens de HOI (introductieweek) ook een Knaekpas, hiermee kan je ook veel centen besparen.

5. Maak heel veel vrienden (of word handig)

Vrienden zijn fijne wezens. Vooral als ze dingen kunnen waar jij zelf slecht in bent en je daardoor niemand in hoeft te huren. Adopteer een ICT’er om je computerproblemen te fixen, een communicatiestudent om je verslagen te checken op spelling en een handige Harry om je band te plakken. Schiet deze helden ook te hulp als zij jou nodig hebben, dan blijft het eerlijk (of geef ze een krat bier).

6. Vermijd de stad

Als je niets te besteden hebt: Vermijd. De. Stad. Voor je het weet loop je de winkel uit met een drankvoorraad waar je het IJsselmeer mee kunt vullen, een garderobe waar Beyoncé een moord voor zou doen en een zooitje keukenapparatuur die je alleen maar gebruikt als decoratie. Mijd de Action ook zoveel mogelijk, je komt er gewoon niet uit zonder iets te kopen.

7. Studeer

Hoe minder studievertraging jij hebt, hoe minder geld het je kost. Da’s gunstig voor je portemonnee. Een van de beste dingen als je afgestudeerd bent is namelijk dat je ineens van alles kunt kopen zonder zorgen. Sla je boeken dus maar open om centen te besparen.

Roxanne van Norde

Roxanne van Norde heeft haar geweldige studentenleven in Enschede afgesloten met een diploma van de opleiding Media, Informatie en Communicatie. Ze had het zo naar haar zin bij Saxion, dat ze nu als redacteur werkt bij de Nieuwsredactie. Als ze niet aan het schrijven is, kun je haar vinden bij de hipste hotspots in town of achter de laptop om een nieuwe citytrip te plannen.