earth-2581631_1920.jpg

De onvermijdelijke onderwijsrevolutie

Leestijd Minuten

Hoeveel studenten betalen straks nog collegegeld voor Saxion, als je ook gratis college kunt krijgen van de beste hoogleraren op de meest prestigieuze universiteiten ter wereld?

Dat is de vraag die docent Erik Horsthuis zichzelf stelde nadat hij meer kwam te weten over de wondere wereld van MOOCs en open onderwijs. Een MOOC is een zogeheten Massive Open Online Course, oftewel een cursus die gratis online wordt gegeven en waar iedereen aan deel kan nemen. Een MOOC kan zorgen voor verbreding en/of verdieping van het bestaande curriculum. Het internet maakt leren overal mogelijk en studenten kunnen elkaar vaak heel goed verder helpen, zonder dat ze bij hun docent de deur platlopen. Volgens Erik is het de onvermijdelijke onderwijsrevolutie….

Afbeelding onderwijsrevolutie

De onvermijdelijke onderwijsrevolutie
Bron: Aslander, M. & Witteveen E. (2015). Nooit af. Amsterdam, Nederland: Business Contact.

De toekomstige professional

Hoe beter te beginnen dan bij jezelf, moet de gedachte van Erik zijn geweest toen hij bij de academie FEM met de ontwikkeling van de MOOC Business Analytics begon. Een online cursus, opgedeeld in vijf casussen, waarin studenten praktisch aan de slag gaan met fictieve data van gerenommeerde bedrijven. In de MOOC leren studenten de data te analyseren en interpreteren met behulp van data-analyse tools zoals PowerBI, Tableau, Excel en Disco om zo te komen tot toekomstgerichte advisering. Precies wat de (toekomstig) professional nodig heeft!

MOOC Casussen1.PNG

De vijf casussen

Aansluiting bij de beroepspraktijk

Het bijzondere aan deze MOOC is de praktische aanpak en de directe relatie met de beroepspraktijk. Deze online cursus wordt door de bedrijfseconomie studenten van Saxion gemaakt terwijl zij stage lopen. Daarmee profileren zij zich niet alleen goed in hun stagebedrijf, maar zijn ze hier zelfs vaak voorlopers en nemen extra kennis mee hun stage in! Er is al aan menig student gevraagd of zij de data-analyses ook willen uitvoeren voor het stagebedrijf (en het liefst zouden het stagebedrijf de student gelijk in dienst nemen!).

De bevlogen ontwikkelaars Erik Horsthuis en Ton Plender (KLM casus over HR analytics) hebben vanaf het begin van de ontwikkeling contact gezocht met bedrijven en organisaties die wilden meewerken om de levensechte problemen die veel bedrijven en organisaties ervaren in kaart te brengen. Aan de hand van fictieve data lossen de studenten met data-analyse en datavisualisatie problemen als “Hoe kan KLM het ziekteverzuim terugdringen?” en “Hoe kan het Medisch Spectrum Twente de kwaliteit van knieoperaties verbeteren, de patiënttevredenheid verhogen en de kosten verlagen?” op. Door continue in contact te staan met bedrijven en organisaties zijn de casussen stap voor stap ontwikkeld en continue verbeterd.

MOOC sfeerfoto.png

Robert Muntel Financial Consultancy medewerkers hebben met enthousiasme de MST casus getest

Nu ook bij Saxion

De onvermijdelijke onderwijsrevolutie: studenten kunnen gratis onderwijs volgen bij ’s werelds meest gerenommeerde universiteiten als MIT, Harvard, TUDelft. Maar vanaf nu dus ook bij Saxion! De MOOC Business Analytics is open voor iedereen en dus te gebruiken door iedereen binnen én buiten Saxion.

Heb jij interesse of wil je meer informatie over deze MOOC? Bekijk deze informatieposter, ga naar openonderwijs.saxion.nl of neem contact op met Erik Horsthuis / T: 088-0191083 of 06-17974625 /  e.horsthuis@saxion.nl

Heleen Hesselink Saxion Oss Deventer13758.jpg

Heleen Hesselink

TLC - Onderwijskundig Adviseur AMA, ABR&R en HBS - Expertise: Blended learning, Open onderwijs en Docentprofessionalisering