Marco Koers ShaversClub
Ondernemerschap

Marco’s ShaversClub is één van de drie grote scheermerken van Nederland

Leestijd Minuten

Marco Koers studeert Ondernemerschap en Retail Management én onderneemt er tegelijkertijd lustig op los. Het begon met een webshop in autoverlichting, groeide door naar meerdere webshops voor dit product en als klap op de vuurpijl richtte hij in 2016 ook nog eens het merk ShaversClub op.

‘In 2013 begon ik met de verkoop van autoverlichting via mijn webshops Hidxenonverlichting.nl en Autolampenshop.nl. Deze webshops zijn nog steeds onderdeel van één van mijn twee bedrijven. Ze vallen allemaal onder Koers Internet Marketing. Ik moet eerlijk zeggen dat mijn focus momenteel niet ligt op deze webshops. Ik heb dit voor een groot deel uitbesteed aan personeel. Waarom? Sinds februari 2016 heb ik het merk ShaversClub - onderdeel van ShaversClub B.V. - opgericht. ShaversClub is een online scheer- en cosmetica merk gericht op mannen. Het biedt op basis van een subscriptionmodel klanten de mogelijkheid om scheermesjes en cosmetische producten periodiek  geleverd te krijgen. Het is trouwens  ook mogelijk om eenmalig producten te bestellen. ‘

De grote namen

‘Ik ben begonnen met mijn webshops omdat ik online marketing geweldig vind en van ondernemen hou. Ik zie mezelf  simpelweg niet voor iemand anders werken. Wat ik én onze investeerders zo uniek vinden aan het concept van ShaversClub, is dat het een compleet nieuw scheermerk is. De scheer- en mannen cosmetica markt is vrij ouderwets en is eigenlijk altijd in handen geweest van grote spelers zoals Gillette en Wilkinson. In Nederland zijn er momenteel drie scheermerken die haar producten online en op abonnementsbasis aanbieden: Gillette, Boldking en wij van ShaversClub! Het is dus vrij uniek dat het ons als kleine onderneming gelukt is om iets nieuws te beginnen in deze markt.

Ik zie mezelf  simpelweg niet voor iemand anders werken.

Hard werken


‘Ondernemen kost veel tijd. Ik ben er zo’n 50 tot 60 uur in de week mee bezig. In combinatie met studeren levert dit dus wel eens wat frictie op… In september 2014 ben ik begonnen met mijn studie, maar in 2017 heb ik even een tussenjaar genomen. Toen ik mijn studie weer wilde oppakken, bleek dat het onderwijs veranderd was. Ik ben toen uiteindelijk ingestapt in het nieuwe onderwijs, met verlies van een groot aantal studiepunten. Echt super balen! Gelukkig kon ik wel wat vrijstellingen krijgen. En zo komt het dat ik momenteel in tweede jaar zit. Ik heb soms getwijfeld om te stoppen met de opleiding, maar ik wil puur voor mezelf toch graag dat papiertje houden. Het is alleen soms wel ontzettend lastig omdat school niet altijd de flexibiliteit kan bieden die je als snel groeiende ondernemer nodig hebt. Mijn tip is dat je dan als studentondernemer gewoon maar even moet accepteren dat je zo goed als geen vrije tijd meer over zal houden naast je studie en je bedrijf.

Toen ik in 2014 begon met de studie had mijn bedrijf nog geen personeel en groeide het “normaal”. Daarna ging het opeens hard en is de omzet van mijn bedrijf ongeveer verdrievoudigd! Sindsdien is studeren en ondernemen  veel lastiger te combineren. Het helpt me ontzettend dat veel werk kan uitbesteden aan personeel, maar moet zelf ook gewoon keihard werken om alles goed te laten verlopen. ‘

Het helpt me ontzettend dat veel werk kan uitbesteden aan personeel, maar moet zelf ook gewoon keihard werken om alles goed te laten verlopen.

Toekomstplannen

Mijn droom: een groot E-commerce bedrijf bouwen in Nederland én Europa. Met de groei van ShaversClub zie ik veel mogelijkheden in de cosmetische industrie, maar ook andere concepten op basis van een subscriptionmodel. Dit model kan op heel veel producten en  diensten worden geplakt. Dit zie je bijvoorbeeld ook met Swapfiets. En wie weet wat voor andere ideeën ik in de toekomst nog ga uitwerken…’

Just do it!


‘Ik zie vaak dat mensen niet beginnen met ondernemen, maar eindeloos bezig zijn met plannen schrijven en daar in blijven hangen. Dit is natuurlijk ook niet zo gek, want zo wordt het ons aangeleerd. Wat ik zelf heb ervaren is dat klein beginnen het belangrijkste is. Zodra je een sector in stapt moet je ontzettend veel nieuwe dingen leren. Dingen die je nooit had kunnen bedenken voordat je begon met ondernemen. Gaandeweg merk je vanzelf of je concept ook daadwerkelijk werkt. Spannend, maar het begint allemaal met daadwerkelijk beginnen!’

Ook de minor Digital Marketing volgen?

Tijdens deze minor staat de website of webshop als marketinginstrument centraal. Een digital strategy helpt je om meer rendement en een hogere positie bij zoekmachines te behalen.

Lees meer over de minor

Gerelateerde artikelen

Tom Salemink Business

Tom breidt de Talententuin Achterhoek uit naar Twente: ‘We verbinden bedrijven met jong talent’

18 maart 2024
Saxion Ondernemers Award Ondernemerschap

Samenwerken met artiesten als Snelle: ‘Het avontuur is gestart met de EW/Saxion Ondernemers Award’

21 juli 2023
Gijs ten Brinke Ondernemerschap

Zonnepanelen recyclen? Gijs ontdekte dat het nergens mogelijk was en bedacht zelf Solar2Cycle