Afbeelding toekomstige leeromgeving

Blog 1/3: SURF leergang Digitale Leeromgeving (DLO)

Leestijd Minuten

In april, mei en juni organiseert SURF de leergang "Digitale Leeromgeving". Het doel is een beleidsdocument, visie of plan van aanpak voor je eigen instelling te ontwikkelen. De leergang is een mooie gelegenheid om ervaringen te delen met andere onderwijsinstellingen.

De volgende onderwerpen komen aan bod tijdens de leergang van SURF:

• Onderwijsprocessen
  • Onderwijslogistiek
  • Digitale didactiek
  • Informatiekunde
  • ICT-architectuur
  • Wet- en regelgeving

Op dinsdag 2 april vond de eerste bijeenkomst plaats. Ongeveer 20 collega's van andere onderwijsinstellingen, allen bezig met de doorontwikkeling van de digitale leeromgeving, kregen twee minuten de tijd om te pitchen wie ze zijn en aan welke concrete opdracht ze willen werken.

Binnen Saxion zijn er verschillende ontwikkelingen zoals het Saxion Onderwijs Model (SOM), de opmars van Office365 en het project toekomstige leeromgeving. Dit is de input die ik meenam naar de eerste sessie van deze leergang, met daarbij de concrete opdracht te komen tot een eerste aanzet van een plan van aanpak als het gaat om het ondersteunen van pilot academies die onderwijs ontwikkelen conform het SOM. Vanuit ICT&O is het interessant om te bekijken hoe het SOM zich doorvertaalt naar de digitale leeromgeving en welke ondersteuning academies hierbij nodig hebben. Daarnaast is het natuurlijk erg waardevol om van andere instellingen te horen wat hun actuele situatie is binnen bovengenoemde onderwerpen.

Tijdens deze eerste dag was er, naast veel tijd voor onderling ervaringen delen, ook tijd ingepland voor presentaties van Hogeschool Leiden en Radboud Universiteit.

kijkje-in-de-keuken.jpg

Bron: verenigingvol.nl

HS Leiden deelde informatie over hun implementatietraject naar een nieuwe digitale leeromgeving en huidige situatie. Analyse van het gebruik van de DLO van afgelopen jaren wees uit dat grotendeels gebruik werd gemaakt van content gestuurd onderwijs, feedback gestuurd onderwijs, formatief toetsen en portfolio. Van deze 4 componenten heeft HS Leiden aangegeven dit voor 80% via Office365 te kunnen vormgeven. Voor de overige taken is er een aanbesteding geweest. Aanvankelijk beoogde HS Leiden een modulaire leeromgeving waarbij oplossingen van verschillende leveranciers kunnen worden gekoppeld. De markt bleek echter nog niet ver genoeg ontwikkeld te zijn om de gebruiker het gevoel te geven in één leeromgeving te werken. De aanbesteding is uiteindelijk op het Learning Management System "It's Learning" uitgekomen.
Het is mooi om te zien hoe ze in Leiden bij de implementatie van o365 hebben geïnvesteerd in het online samenwerken. Concreet voorbeeld is het werken aan onderwijsmateriaal. Dit doet iedere docent in eerste instantie in zijn eigen "private space". Wanneer de materialen gereed zijn voor gebruik sleept de docent de materialen naar een "inleverpunt" waarbij er automatisch bepaalde metadatering wordt toegevoegd  en de materialen in de publicatie omgeving komen te staan. Op deze manier kan er instellingsbreed worden gezocht naar materialen, waarvoor alle docenten kijkrechten hebben. Eenvoudig een digitaal kijkje in elkaars keuken kunnen nemen en gebruik maken van wat er al is!

De Radboud Universiteit zoomde ook in op hen implementatietraject. De kern lag hier vooral in het zoveel mogelijk ontzorgen van de docent, maar tegelijkertijd ook een basis training zodat het gebruik van de nieuwe leeromgeving een vliegende start zou krijgen. Komende periode gaat de RU meer inzoomen op de didactische component van een leeromgeving, om zo de mogelijkheden optimaal te benutten.

De volgende sessie vindt plaats in juni. In de tussentijd werkt iedereen verder aan zijn/haar eigen opdracht. Ik hoop op nog veel mooie voorbeelden van andere instellingen en denk dat wij vanuit Saxion ook mooie voorbeelden te delen hebben op het gebied van blended learning en de mate waarin veel opleidingen gebruik maken van verschillende digitale mogelijkheden.

Niek Siero.jpg

Niek Siero

TLC - Onderwijskundig Adviseur - SCE en SFIB. Expertise: Blended learning, DLO en Open onderwijs