Formatief toetsen.png
Organisatie

Visie op toetsing

Leestijd Minuten

Bij de start van het nieuwe kalenderjaar is het project Visie op Toetsing gestart. Het doel van dit project is om een integrale gedragen visie van Saxion op toetsen te ontwerpen die aansluit bij de visie op onderwijs (SOM) en die past bij student georiënteerde onderwijsvormen.

Op dit moment zijn we druk bezig met de laatste aanpassingen. In mei volgt een update van dit project waarbij de eindresultaten ook gedeeld zullen worden. Voor nu eerst meer informatie over werkwijze die we gehanteerd hebben in dit project.

Aan het begin van het kalenderjaar hebben de projecttrekkers (Lud Overkamp en Marjon Baas) een eerste opzet gemaakt die in een eerste sessie met de zogeheten binnencirkel experts is besproken. De binnencirkel bestaat uit Karin Gerritsen-van Leeuwenkamp, Heleen Baarslag, Linda Wissink, Anne Lohuis, Alexander Kremers, Sebastiaan Lugtmeier, Leonie van Assen-Withag en Emmy Ophuis-Soer. De afgelopen drie maanden hebben we meerdere sessies georganiseerd waarbij iedereen vanuit haar/zijn expertise, waardevolle feedback en inzichten leverde, om de visie weer verder aan te kunnen scherpen. Op dit moment zijn we, na drie fysieke bijeenkomsten en heel veel contact via de mail, gekomen tot een concept visie met drie centrale vragen:

  1. Waarom toetsen wij? 
  2. Wat toetsen wij en hoe doen we dat?
  3. Welke eisen stellen wij aan toetsing?

Tussentijds is deze visie meermalen in de binnencirkel besproken, maar ook is deze een keer naar de zogeheten buitencirkel gestuurd. Diverse gremia bestaande uit onderwijskundigen en (voorzitters van) examencommissies binnen Saxion en experts van buiten Saxion zijn hiervoor benaderd. De afgelopen maand lag de focus op het formuleren van mogelijke afspraken of richtlijnen die voortvloeiden uit de geformuleerde uitgangspunten in de visie. Wat bedoelen we precies met deze termen? Een uitgangspunt is datgene wat de basis is voor hoe we ons onderwijs en toetsing ontwikkelen en uitvoeren. Een voorbeeld hiervan kan zijn dat alle toetsen ontwikkelingsgericht zijn en dat actuele vraagstukken uit de beroepspraktijk centraal staan. Onder afspraken en richtlijnen verstaan we standaarden over hoe we binnen Saxion invulling geven aan een uitgangspunt. Dit is nodig als 1) het strategisch en wat betreft herkenbare positionering gewenst is om eenduidig invulling te geven of 2) vanuit schaalbaarheid en organiseerbaarheid op Saxion niveau.

Op dit moment leggen we de laatste hand aan deze visie, maar volgende maand zullen de resultaten al gedeeld kunnen worden. Houd dus onze website en de INTO ICTO nieuwsbrief in de gaten voor een update!

Marjon Baas Saxion Oss Deventer13764.jpg

Marjon Baas

TLC - Onderwijskundig Adviseur. Expertise: Open onderwijs en digitaal toetsen

Gerelateerde artikelen

Microfoon - bron: florantevaldez, Pixabay Organisatie

Ervaringen met podcasts in het onderwijs

20 oktober 2023
Ontwikkeltools.jpg Organisatie

Tools en methodiek voor het ontwerpen en ontwikkelen van onderwijs

21 juni 2023
Blendy lancering afbeelding.jpeg Organisatie

Lancering nieuwe versie van Blendy: dé website voor interactieve werkvormen