Hardlopen? Eva maakt liever radio tijdens de Batavierenrace - Foto: Toma Tudor

Hardlopen? Eva maakt liever radio tijdens de Batavierenrace

Roxanne van Norde
Roxanne van Norde Leestijd Minuten

Bij de Batavierenrace denk je al snel aan lopers die de longen uit hun lijf rennen. Maar wist je dat er nog andere manieren zijn om betrokken te raken bij de grootste estafetteloop van de wereld? Eva Stronkman, student Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek, laat de hardloopschoenen thuis en neemt liever haar microfoon mee. Zij is dit jaar een van de verslaggevers voor Bataradio. Hoe gaat dat allemaal in zijn werk?

1.    Wat is Bataradio eigenlijk?

“Tijdens de Batavierenrace maken we 23 uur live radio. We doen verslag van de wedstrijd door updates en nieuwtjes te delen. Ook laten we horen hoe de sfeer is door in gesprek te gaan met verschillende teams. We zijn altijd op zoek naar mooie verhalen. Hoe het er precies aan toe gaat, weet ik niet. Dit is namelijk de eerste keer dat ik in het team zit. Ik ben heel benieuwd!”

2.    Hoe kwam je hier zo bij terecht?

“Via mijn improvisatievereniging. Een van hen zat al bij Bataradio. Hij heeft mij gevraagd en het leek me erg leuk om mee te helpen. De Batavierenrace is een heel mooi evenement en daarom lijkt het me bijzonder om er op deze manier bij betrokken te zijn. Daarnaast zijn we bij Bataradio met een kleine groep studenten. Het zijn allemaal ontzettend leuke mensen en daardoor heb ik er nog meer zin in.”

3.    Wat is jouw rol dit jaar?

“Ik zit in het locatieteam. Je hebt ook mensen die achter de knoppen zitten, maar ik ga daadwerkelijk tijdens de race op pad om mensen te interviewen. Dit is de makkelijkste manier om te beginnen, want je hoeft geen ervaring te hebben met radiomaken. Je moet alleen goed kunnen kletsen. De locatieteams zijn verdeeld in drie ploegen: nacht, ochtend en middag. Ik zit in de middagploeg. Daar ben ik heel blij mee, want ik doe dus ook verslag van de finish. We hebben met onze groep om zeven uur ’s ochtends afgesproken in Enschede. Vrij vroeg, maar ik heb gelukkig geen gekke nachtdienst waarvoor ik om vier uur op moet.

4.    Ben je zenuwachtig?

“Zeker. Ik ben wel bang dat ik daar straks rondloop en dat er dan geen drol te zien is. Van tevoren stellen we sowieso een plan van aanpak op en ik ga samen met iemand op pad die veel ervaring heeft met radio maken. Ik laat alles maar een beetje over me heenkomen. We gaan voor de race ook nog oefenen met interviewen op de campus, zodat de schrik er een beetje af is. Waar ik op hoop? Ik heb gehoord dat er misschien een motor komt en dat je dan achterop mag om radio te maken. Dat lijkt me wel wat!”

5.    En na afloop?

“Als ons werk erop zit, gaan we natuurlijk naar het Batavierenfeest. Ik ben niet bang dat ik het feest door de vermoeidheid niet haal. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje en er zijn ook mensen die hebben gelopen, die zijn pas echt kapot. Bovendien is het feest deel van de ervaringen dat willen we niet missen!”

Bataradio is tijdens de Batavierenrace te horen op de zenders Nijmegen 1, 1Twente, Optimaal FM en KX Radio.

Batavierenrace.PNG

Deze negen Saxion-teams strijden voor de winst bij de Batavierenrace

De hardloopschoenen mogen uit de kast, want op 11 mei staat de 47e editie van de Batavierenrace voor de deur. Kijk jij liever een Netflix-marathon dan dat je er eentje loopt, maar heb je wel zin om de renners aan te moedigen? Dan hebben wij goed nieuws! Dit jaar verschijnen er maar liefst negen Saxion-teams* aan de start. Lees hier welke teams er in 2019 meedoen.

Roxanne van Norde

Roxanne van Norde heeft haar geweldige studentenleven in Enschede afgesloten met een diploma van de opleiding Media, Informatie en Communicatie. Ze had het zo naar haar zin bij Saxion, dat ze nu als redacteur werkt bij de Nieuwsredactie. Als ze niet aan het schrijven is, kun je haar vinden bij de hipste hotspots in town of achter de laptop om een nieuwe citytrip te plannen.