Saxion en Comenius beurzen 2019
Ook in 2019 zijn er vanuit het Comenius programma van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek beurzen, die beschikbaar gesteld worden door het ministerie van OCW, uitgereikt.
Het Comeniusprogramma stelt docenten in staat om hun visie op onderwijs in de praktijk te brengen. De komende jaren zal het Comeniusprogramma uitgroeien tot een programma dat jaarlijks een breed scala aan onderwijsinnovaties mogelijk maakt. Door excellent en bevlogen docentschap zichtbaar te waarderen, wil de overheid nadrukkelijk ook een bijdrage leveren aan meer gevarieerde carrières van docenten en onderzoekers op hogescholen en universiteiten.
Alle ontvangers van een Comeniusbeurs vormen tezamen een netwerk (ComeniusNetwerk), waarin uitwisseling en verspreiding van kennis over onderwijsinnovatie centraal staat. De KNAW faciliteert dit netwerk van innovatieve en excellente onderwijsprofessionals. Het hele hoger onderwijs kan zo profiteren van de vernieuwingen die dankzij het Comeniusprogramma tot stand komen. Leden van de ComeniusNetwerk zijn ook lid van de DocentenKamer, die enkele malen per jaar overlegt met de minister van OCW.
Het Comenius programma is gestart in 2017 met de Teaching Fellow beurzen en daarna uitgebreid met Senior- en Leadership Fellow beurzen. Nadat in 2017 Nursel Akdeniz (Teaching Fellow beurs voor Mbo-toppers in hbo Social Work) en in 2018 Marike Lammers (Leadership Fellow beurs voor Students at risk deserve an honours approach) een Comeniusbeurs toegekend kregen, zijn er dit jaar zowel een Teaching Fellow - als een Senior Fellow beurs toegekend aan Saxion docenten.
Comenius Teaching Fellow beurs
Wilko van Zijverden Saxion - BBT
Digital Classroom. Archaeology of conflicts
Sinds 2013 werken studenten van Winchester University, Goethe University en Saxion Hogeschool samen in een internationale veldschool. De perceptie van archeologisch onderzoek varieert sterk tussen de deelnemers. Een opgegraven Halifax uit de Tweede Wereldoorlog noemen de Duitsers ‘Terreurbommenwerper’ en Nederlanders ‘bevrijder’. Deze verschillen in perceptie leiden tot verschillende benaderingen van onderzoek, beleid en publieksbereik. De archeologieafdelingen werken nu aan een educatief programma, gericht op een breder begrip van Europese conflicten en percepties van erfgoedbeheer.
Comenius Senior Fellow beurs
Laurens Bervoets Saxion - LED
Development of interactive Online Course Material for engineering Netherlands
Om het leerproces van studenten werktuigbouwkunde beter te begeleiden, krijgen ze een persoonlijke digitale leeromgeving aangeboden. Daarmee kan de docent iedere student op individueel niveau monitoren. Deze leeromgeving bestaat uit een elektronisch boek met mechanicatheorie en adaptieve opgaven. Deze opgaven maken het mogelijk om op individueel niveau de inhoud te matchen, zodat goede studenten sneller door de stof kunnen gaan en minder presterende studenten meer ondersteuning kunnen krijgen.