Business Game 'ZuidasDok'

Recentelijk vond in Deventer de Business Game ‘ZuidasDok’ plaats bij het advies- en ingenieursbureau Witteveen+Bos. Vanuit drie hogescholen Windesheim, HAN en Saxion streden 3e jaars Civiele Techniek studenten om de winst. De Business Game van Witteveen+Bos biedt de studenten een kijkje in de keuken van het advies- en ingenieursbureau en biedt de studenten de uitdaging om een dag te werken aan een technisch complex project.

Als deelnemer is het erg interessant om te zien hoe de medewerkers van Witteveen+bos hier enthousiast over vertellen. Zij nemen je mee het ontwerpproces in. Waar kun je tegen aan lopen, welke belangen spelen er in de omgeving, en wat kan er mogelijk aan gedaan worden. Het beste idee gaat met een lekker bierpakket naar huis toe.

Voordat de Business Game inhoudelijk start geven twee medewerkers van Witteveen+Bos een toelichting over het bedrijf, de projecten en de werkzaamheden. Omdat zij in werkervaringen verschillen (Manager sector Infrastructuur en Mobiliteit en een nieuwe ontwerper Dynamisch modelleren) is het interessant om te horen hoe zij op deze verschillende plekken in binnen- en buitenland werkzaam zijn.

De Game

‘ZuidasDok’, een combinatie van de snelweg A10 en station Amsterdam Zuid. Hieraan is de zakenwereld nauw verbonden. Dit dure stukje Nederland is in de loop der jaren te druk geworden, zo druk dat er tijdens spitsuren onveilige situaties ontstaan. Op het station staan daarom tijdens drukke periodes mensen om reizigers te begeleiden op het perron. In de opdracht staan vijf deelopdrachten die tijdens de Business Game uitgewerkt moeten worden. Aan het eind van de dag worden de oplossingen in vijf minuten gepresenteerd.

1. Verkeerskundig en constructieve inpassing van de tunnel en de wegen in het westelijke centrumgebied, op basis van de aangeleverde Civil3D-model;
  2. Ontwerp van de bouwkuip en de maatgevende doorsnede(n) (dwarsprofiel) van de tunnel;
  3. Bepaling van de bouwfasering van de tunnel inclusief een globale realisatieplanning;
  4. Bepaling van de top-5 risico’s en opstellen van beheersmaatregelen;
  5. Analyse van de kosten in relatie tot beschikbaar budget.

Iedere groep kreeg dezelfde informatie op een USB-stick. Hierop stond veel relevante informatie die gebruikt kon worden bij het uitwerken van de vijf deelopdrachten. Er stond bijvoorbeeld een onderdeel van het LTS (Landelijke Tunnelstandaard). Hiervan zijn maar enkele onderdelen nodig om de kritische doorsnede en de bouwfasering te bepalen. Door met de groep dit goed vooraf af te stemmen kan effectief de tijd besteed worden om het beste resultaat te krijgen.

Omdat het een grote opdracht was heeft onze groep direct een taakverdeling opgesteld. Voordat iedereen zijn deelopdracht ging uitwerken, is afgesproken waar onze speerpunten lagen. Wat kan ons onderscheiden van de andere groepen? Hier kwam uit dat de fasering en de manier hoe de omgeving betrokken wordt bij het ontwerp lijdend is. Met vijf studenten is het moeilijk om alles gedetailleerd uit te werken. Tijdens de presentatie hebben we laten zien hoe het in onze ogen het best uitgevoerd kan worden. Hierbij is nagedacht over duurzaamheid, innovatie, en de beperking van de bouwhinder voor omgeving. Naast risicomanagement hebben we ook gekeken waar in ons voorstel kansen liggen voor de opdrachtgever. Hierdoor wouden wij de impressie opwekken dat ons advies gepresenteerd is door young professionals.

Nadat de zes groepen hun ideeën hadden gepresenteerd was het aan de jury het beste idee uit te kiezen. De jury bestond uit verschillende werknemers van Witteveen+Bos die hebben gewerkt aan dit project. Tijdens het korte beraad van de jury werd de door Witteveen+Bos bedachte en uitgevoerde oplossing aan de deelnemers gepresenteerd. Goed om te zien hoe een professional een vraagstuk als dit aanpakt. Ook werd hierdoor duidelijk hoe de fasering door Witteveen+Bos is uitgewerkt. Hieruit blijkt dat het project in werkelijkheid nog complexer is. Zo is er in de werkelijke situatie bijvoorbeeld nog een metrolijn die in de Business Game niet in beschouwing is genomen.

Van de laagste tot aan de hoogst score werd de ranking van de groepen bekend gemaakt. We waren dan ook blij dat onze groep als laatste opgenoemd werd. Voordat we onze prijs mochten ontvangen werd samengevat waarom groep 4 (onze groep) de winnaar was. Bij een adviseursbureau/ingenieursbureau zoals Witteveen+Bos is de manier waarop je de inhoud vertelt essentieel. Natuurlijk moet je een goed inhoudelijk plan hebben, maar als dit niet bij een opdrachtgever overkomt kun je weer naar huis. Tijdens de vragenronde in de presentatie hebben we laten zien dat we zowel inhoudelijk sterk waren, maar ook nadachten over de bereikbaarheid van aanliggende percelen. Dit gecombineerd met een kort maar krachtige presentatie bracht ons naar de overwinning.

Na de Business Game was er een borrel in de kantine van Witteveen+Bos. Een mooie gelegenheid om medewerkers te vragen over het werken bij Witteveen+Bos en contacten op te doen. Hierbij waren ook medewerkers aanwezig die zelf niet bij de Business Game betrokken waren. Onder het genot van een hapje en een drankje werd de dag afgesloten. Nooit verkeerd natuurlijk ;).

Geschreven door Bram Maathuis