Samenwerken.jpg
Organisatie

SURF subsidie online leeromgeving: een vervolg op de samenwerking tussen Social Work opleiding en ICT&O

Leestijd Minuten

Tijdens mijn promotieonderzoek heb ik samengewerkt met ICT&O. Twee instructional designers hebben mij ondersteund bij het ontwerpen van een online module Autobiografische reflectie ter versterking van de professionele identiteit van Social Work studenten. Dankzij de SURF subsidie die ik ontvangen heb voor mijn project ‘Gezamenlijk online kritisch reflecteren op betekenisvolle stage-ervaring’ krijgt de samenwerking met ICT&O een vervolg aangezien een instructional designer ons gaat ondersteunen met het ontwikkelen van een online leeromgeving bedoeld voor stagiaires, stagebegeleiders en supervisoren.

Het doel is de reflectievaardigheden van studenten te verhogen en het werkveld hierbij te betrekken. Tijdens projectfase 1 staat het ontwerp van het online onderwijs centraal. Dit gebeurt in cocreatie met studenten, supervisoren, stagebegeleiders, een onderwijskundige en een instructional designer. Het online onderwijs maakt gebruik van een leeromgeving ondersteund met persuasieve technologie. Tijdens projectfase 2 staat de implementatie van het online onderwijs centraal.  In de online leeromgeving komt er ruimte om te leren, kennis te delen en de stagiair te helpen met het schrijven van een reflectieverslag op micro-, meso- en macroniveau (a.d.h.v. een reflectie instrument, NARRA, dat ze in leerjaar 1 en 2 ook gebruiken). Het verslag is niet verbonden aan studiepunten, de regie komt bij de praktijkbegeleiders te liggen. De online leeromgeving gaat in op alle deelvaardigheden van kritisch reflecteren zoals o.a. emoties herkennen, koppelen van je autobiografie naar heden, nuanceren, perspectief wisselingen, organisatorische invloed onderkennen, situaties verbinden met theorie/beroepscode.

We zullen twee onderzoeken koppelen aan dit project zodat we ten eerste weten in hoeverre het reflectieniveau stijgt als er een online samenwerking is tussen deze drie partijen (student, werkveld en supervisor) ten opzichte van reflectieniveau van 2e jaar en ten tweede welke begeleidingsstijlen er te ontdekken zijn in deze eCoaching en welke factoren bepalend zijn voor succesvolle eCoaching. Het project kan starten vanwege de SURF subsidie die we gekregen hebben van 75.000 euro.

Meer informatie over het vrij te gebruiken reflectie instrument NARRA en de online module autobiografische reflectie is te verkrijgen via ondergetekende.

Monique Engelbertink, promovenda, hoofddocent Academie Mens en Maatschappij

Profielfoto van Monique Engelbertink in lichte aula