integration-1777537_1920.jpg

Open leermaterialen in de praktijk: ervaringen van docenten

Docenten vertellen over hun ervaringen met het delen of hergebruiken van open leermaterialen. Docenten die geloven in het delen van kennis en gebruik maken van elkaars expertise. Die experimenteren om te kijken wat het oplevert en anderen willen inspireren. Docenten die het verschil maken met de inzet van open leermaterialen.

Zo ook onze eigen Saxion docent Erik Horsthuis: "Je krijgt er echt iets voor terug wanneer je je onderwijs deelt met anderen!"

Kwaliteit van het onderwijs verbeteren is voor Erik Horsthuis, docent Bedrijfseconomie van Saxion hogescholen, dé reden om onderwijs te delen.

"Wie goed doet, goed ontmoet. Door onderwijs met elkaar te delen gaat de kwaliteit van het onderwijs omhoog. Je krijgt er dus echt iets voor terug. Samen met collega’s ontwikkelde ik een MOOC over Business Analytics die opgedeeld is in vijf casussen waarin studenten praktisch aan de slag gaan met fictieve data van gerenommeerde bedrijven zoals KLM of het Medisch Spectrum Twente. Studenten zijn enorm enthousiast en docenten van andere instellingen ook, zij (her)gebruiken de casussen in hun onderwijs. Ik kan alleen maar aanraden om dit ook te doen, je zult echt merken wat het voor je onderwijs doet wanneer je open gaat delen en hergebruiken."

Even op een rijtje: 6 redenen voor docenten om aan de slag te gaan met open leermaterialen

1. Kwaliteit verbeteren door feedback vanuit de community.
  2. Leermaterialen voor iedereen toegankelijk maken.

3. Samenwerken om collecties op te bouwen

4. Het wiel niet opnieuw uitvinden

5. Als inspiratiebron voor lessen

6. Tijdswinst