soccer-933037_1920.jpg

Kick-off koplopers Saxion Onderwijs Model (SOM)

Leestijd Minuten

Donderdag 12 september was de kick-off-bijeenkomst van de koplopers die met SOM aan de slag gaan. De koplopers gaan als eerste SOM onderwijs ontwikkelen en implementeren. De opleiding Social Work van de academie Mens & Maatschappij (AMM), de Lerarenopleiding Basisonderwijs van de academie Pedagogiek en Onderwijs (APO) en de opleiding Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek van de academie Life Science, Engineering & Design (LED) behoren tot die koplopers.

De bijeenkomst was interactief en activerend. Na een korte plenaire aftrap ging elke kopgroep aan de slag met een opdracht. De eerste opdracht ging om het uitwerken van de SOM-mindset: ‘Ontwerp een curriculum voor jouw opleiding dat SOM proof is. Het curriculum moet bijdragen aan de ambitie van Saxion om de beste hogeschool te worden’.

De tweede opdracht was het in kaart brengen van de benodigde expertise. En als laatste opdracht kreeg elke koploper de vraag wat de eerst volgende stap is die elke academie of opleiding in het kader van SOM wil gaan zetten.

kickoff2.png

’s Ochtends was er een eerste inventarisatie van de accenten die elke academie en opleiding wil leggen ten aanzien van de implementatie van SOM.

Werkgroepen SOM

Een aantal werkgroepen zijn al enige tijd bezig om de SOM-visie verder uit te werken. Op basis van de ervaringen en wensen van de koplopers ondersteunen de werkgroepen deze opleidingen in de vorm van begeleiding, voorzieningen (bijvoorbeeld trainingen) en handreikingen (bijvoorbeeld handleidingen en checklists). Deze ontwikkeling gebeurt parallel aan het (her)ontwerp van het curriculum bij de opleidingen.

Zo is de werkgroep ‘Docentrollen en onderwijskundig leiderschap’ bezig om de docentrollen te definiëren en een zelfscan voor docenten te ontwikkelen. Binnen het SOM is de rol van de docent en het team cruciaal. Dit vraagt een duidelijke visie op docentrollen. Ook is het belangrijk te weten waar de professionaliseringsvraagstukken liggen. Dit blijkt ook uit de jaarplannen die de academies opgesteld hebben.

ICT&O is vertegenwoordigd in de werkgroep Digitale Leer- en Toetsomgeving. Daarbij richt ICT&O zich voornamelijk op de uitgangspunten ‘Bronnen’ (5), ‘Communities’ (6), ‘Leeromgeving’ (7) en ‘Toetsing’ (9).

Het ontwerpen, ontwikkelen en implementeren doen we niet alleen. Momenteel zijn we bezig de werkgroep Digitale Leer- en Toetsomgeving uit te breiden met studenten, docenten en ICT&O contactpersonen uit de academies. De werkgroep zal periodiek bij elkaar komen om ondersteuning te bieden bij de ontwikkeling van alle hulpmiddelen die voor de koplopers van belang zijn. Dat vraagt tevens om een adviserende rol van de werkgroepleden uit de academies.

Waar gaat ICT&O zich de komende tijd op richten?

Als ICT&O zijn we nauw betrokken bij de ontwikkelingen die intern bij de koplopers spelen zodat we ook vanuit ons academiewerk advies en ondersteuning kunnen bieden bij het ontwerpen, ontwikkelen en implementeren van SOM.

Eén van de onderdelen waar we al actief mee bezig zijn is vanuit uitgangspunt ‘Bronnen’ (5) van SOM. Binnen SOM willen we zoveel mogelijk gebruik maken van open leermaterialen. Via de website openonderwijs.saxion.nl kan bij de ontwikkeling van SOM onderwijs naar open en online leermaterialen gezocht worden. Een ander belangrijk uitgangspunt van SOM is het ‘Leren in communities’ (6). Vanuit ICT&O starten we binnenkort met pilots in Microsoft Teams om ervaring met online communities op te doen. Met deze kennis en ervaringen kunnen wij vervolgens de koplopers beter ondersteunen bij de implementatie van het door hen ontwikkelde SOM-onderwijs.

Foto Judith Zwerver

Judith Zwerver