Shuffelen met een “winterklare fiets"
Daar stonden we dan, als echte croupiers mochten we op donderdag 14 november achter onze Shuffletafels 80 BBT medewerkers begeleiden in het onderwijsontwerpproces. Aan 12 tafels in de Grolsch Veste werden de Shufflekaarten geschud en gedeeld.
De opdracht: Ontwikkel een module met als hoofddoel: Aan het einde van de module is de student in staat een fiets met problemen t.a.v. de banden, de ketting en de verlichting op te lossen, zodat de fiets veilig kan worden gebruikt in het verkeer. Hierbij mochten de collega’s kiezen uit een module voor de voltijd, deeltijd of een volledig online module.
De discussies barstten los, natuurlijk over de fiets. Is het een elektrische fiets, een kinderfiets of toch een waterfiets? Maar gelukkig ook over het onderwijsontwerpproces. Na het opstellen van de leeruitkomsten voelde je het Rien ne va plus, oftewel inzetten is niet meer mogelijk. De leeruitkomsten staan vast, het spel kan beginnen! Welke leerinhouden horen bij de leeruitkomsten? Welke werkvorm past bij de leeruitkomst en de doelgroep? Is het een werkvorm voor de voorbereiding, voor het college of als verwerking? Kiezen we voor online of offline werkvormen? Door het gezamenlijk ontwerpen van de module door docenten en ondersteuners van verschillende opleidingen komen er hele waardevolle discussies op gang.
“Leuk dat we voorbereidingsactiviteiten vragen, maar bij mij lukt het niet om studenten te motiveren om het daadwerkelijk te doen. Hoe doe jij dat?”
Prachtige discussies die een studiedag nog meer toegevoegde waarde geven.
De SHUFFLE workshop was zeer bewust gekozen door het BOK van BBT. Bij deze academie zijn er opleidingen net (her)ontwikkeld, zijn er opleidingen aan het ontwikkelen en voor alle opleidingen staat de implementatie van het Saxion Onderwijs Model de komende jaren op het programma. Over dat laatste kregen de collega’s ’s ochtends al een update waardoor ze dit ’s middags al meenamen tijdens het shuffelen. Zoals BBT al over de workshop zei: “goede timing om met elkaar systematisch te ontwerpen”.
ICT&O Sectorteam Techniek
Peerke van den Broek
TLC - Onderwijskundig Adviseur BBT en SPS - Expertise: Eduxion en Blended learning
secretariaat.tlc@saxion.nlMarloes Klumpers
Onderwijskundige bij de academie Life Science, Engineering & Design.
06-23051379 m.g.s.klumpers@saxion.nlErik Leeuw
TLC - Onderwijskundig Adviseur, Project Learning Analytics en COP toetsing
06-50651762 secretariaat.tlc@saxion.nl