Casino.jpg
Organisatie

Shuffelen met een “winterklare fiets"

Leestijd Minuten

Daar stonden we dan, als echte croupiers mochten we op donderdag 14 november achter onze Shuffletafels 80 BBT medewerkers begeleiden in het onderwijsontwerpproces. Aan 12 tafels in de Grolsch Veste werden de Shufflekaarten geschud en gedeeld.

De opdracht: Ontwikkel een module met als hoofddoel: Aan het einde van de module is de student in staat een fiets met problemen t.a.v. de banden, de ketting en de verlichting op te lossen, zodat de fiets veilig kan worden gebruikt in het verkeer. Hierbij mochten de collega’s kiezen uit een module voor de voltijd, deeltijd of een volledig online module.  

Indeling Shuffle tafels Groep Heleen Groeneveld.jpeg photo_2019-12-03 15.13.50.jpeg photo_2019-12-03 15.16.02.jpeg

De discussies barstten los, natuurlijk over de fiets. Is het een elektrische fiets, een kinderfiets of toch een waterfiets? Maar gelukkig ook over het onderwijsontwerpproces. Na het opstellen van de leeruitkomsten voelde je het Rien ne va plus, oftewel inzetten is niet meer mogelijk. De leeruitkomsten staan vast, het spel kan beginnen! Welke leerinhouden horen bij de leeruitkomsten? Welke werkvorm past bij de leeruitkomst en de doelgroep? Is het een werkvorm voor de voorbereiding, voor het college of als verwerking? Kiezen we voor online of offline werkvormen? Door het gezamenlijk ontwerpen van de module door docenten en ondersteuners van verschillende opleidingen komen er hele waardevolle discussies op gang.

“Leuk dat we voorbereidingsactiviteiten vragen, maar bij mij lukt het niet om studenten te motiveren om het daadwerkelijk te doen. Hoe doe jij dat?”

Prachtige discussies die een studiedag nog meer toegevoegde waarde geven.  

De SHUFFLE workshop was zeer bewust gekozen door het BOK van BBT. Bij deze academie zijn er opleidingen net (her)ontwikkeld, zijn er opleidingen aan het ontwikkelen en voor alle opleidingen staat de implementatie van het Saxion Onderwijs Model de komende jaren op het programma. Over dat laatste kregen de collega’s ’s ochtends al een update waardoor ze dit ’s middags al meenamen tijdens het shuffelen. Zoals BBT al over de workshop zei:  “goede timing om met elkaar systematisch te ontwerpen”.

ICT&O Sectorteam Techniek

Peerke van den Broek

TLC - Onderwijskundig Adviseur BBT en SPS - Expertise: Eduxion en Blended learning

Foto Marloes Klumpers

Marloes Klumpers

Onderwijskundige bij de academie Life Science, Engineering & Design.

06-23051379
Maaike Koller.jpg

Maaike Koller

TLC - Learning Designer, Project TIOS

06-83129768
MicrosoftTeams-image (4).jpg

Erik Leeuw

TLC - Onderwijskundig Adviseur, Project Learning Analytics en COP toetsing

06-50651762

Gerelateerde artikelen

Microfoon - bron: florantevaldez, Pixabay Organisatie

Ervaringen met podcasts in het onderwijs

20 oktober 2023
Ontwikkeltools.jpg Organisatie

Tools en methodiek voor het ontwerpen en ontwikkelen van onderwijs

21 juni 2023
Blendy lancering afbeelding.jpeg Organisatie

Lancering nieuwe versie van Blendy: dé website voor interactieve werkvormen