Portret van vrouwelijk Human Resource Manager

5 trends die in 2020 impact hebben op het werk van de HR-professional

Leestijd Minuten

Artificial Intelligence, HR Analytics, Virtual Reality: ze zorgen al enkele jaren voor de nodige sociale innovatie in HR-land. En ook in 2020 blijven ze relevant voor de HR-professional die voorop wil blijven lopen in zijn vak. Of we ze moeten beschouwen als trend voor 2020? Niet echt. Wij zochten voor je uit welke trends in 2020 wél impact hebben op het werk van de HR-professional.

De economie floreert en nog nooit hadden zoveel mensen (9 miljoen) een betaalde baan. Recruiters en talentscouts werken zich daardoor een slag in de rondte om personeel los te weken bij bedrijven. Voor de HR-professional is dit een trend die in 2020 nog nadrukkelijker aanwezig zal zijn: het behoud van goed personeel. Dus hoe zorg je ervoor dat medewerkers zich gewaardeerd, betrokken en gemotiveerd blijven voelen en verbonden blijven aan het bedrijf? Dit vraagt van de HR-professional om nog kritischer naar zijn of haar eigen rol in de organisatie te kijken.

Tegelijkertijd is er ook een aanzienlijke krapte op de arbeidsmarkt. In augustus vorig jaar meldde NRC Handelsblad een recordhoogte van het aantal openstaande vacatures: maar liefst 284.000! Veel bedrijven zijn daardoor eerder geneigd om personeel een vast contract aan te bieden. De behoefte aan nieuw personeel is daarmee echter nog niet opgelost en dat zit de groei van bedrijven in de weg. Dit vraagt van de HR-professional een bredere kijk op de arbeidsmarkt. Hoe signaleer je jong talent in een nog vroeger stadium en hoe bind je die vervolgens aan je organisatie? Welke mogelijkheden biedt daarnaast het uitbesteden van werk aan het buitenland? Het zijn vragen waar de HR-professional zich dit jaar meer mee bezig gaat houden.

Het bieden van een goede start aan nieuw personeel vergroot je kans op een succesvolle match. Maar dan moet je het wel op een goede manier aanpakken, waardoor iemand zich snel op zijn gemak voelt. Hoe je dit traject - ook wel ‘onboarding’ genoemd - vormgeeft zal dit jaar nog meer de aandacht moeten hebben van de HR-professional. Bovendien: goed ingewerkt personeel dat snel zijn weg weet te vinden, bespaart je uiteindelijk een hoop tijd en geld. Deze trend is overigens onderdeel van een nog grotere trend die je de komende jaren vaker hoort: het bieden van de optimale ‘employee experience’ vanaf de eerste werkdag tot aan het afscheid.

Cybersecurity, privacywetgeving, digitalisering, automatisering, vergrijzing: het zijn actuele onderwerpen die elk op hun eigen manier nieuwe mogelijkheden bieden. De keerzijde is dat ze de groei en continuïteit van een organisatie ernstig kunnen bedreigen. Een voorbeeld: het Nationaal Cyber Security Centrum adviseerde bedrijven begin deze maand nog om per direct te stoppen met het gebruik van de software van Citrix. Kortom: er zijn veel complexe uitdagingen die elkaar snel opvolgen en (onder andere) vragen om een strategische personeelsplanning waarmee risico’s worden geminimaliseerd. Investeer je dus meer in goed opgeleid ICT-personeel of in het opleiden van jonge krachten?

De Tweede Kamer stemde in december vorig jaar voor een verplicht vrouwenquotum bij raden van commissarissen van beursgenoteerde bedrijven. Een historische maatregel die ook in HR-land gaat zorgen voor de nodige veranderingen en ontwikkelingen. Met de aanhoudende salariskloof tussen man en vrouw, de kritiek op het aantal vrouwen dat deeltijd werkt en de MeToo-discussie in ons achterhoofd, verwachten we dat de rol van de vrouw op de werkvloer dit jaar nog hoger op de agenda staat van de HR-professional. Waar sta je als organisatie ten aanzien van dit onderwerp? Waar zijn er verbeterpunten en hoe ga je dat op een verantwoorde manier aanpakken?

Saxion en HR-trends

Bovenstaande trends vormen onderdeel van onze post-hbo leergangen en masterclasses. Binnenkort starten verschillende leergangen die aansluiten op een of meerdere van bovengenoemde trends. De inschrijving voor deze leergangen zijn inmiddels geopend:

Een totaaloverzicht van ons aanbod vind je hier.