Groow1.jpg
Organisatie

Design thinking met Groow

Leestijd Minuten

Wie denkt dat we bij ICT&O alleen met digitale tools werken zou maandagmiddag 16 december raar hebben opgekeken in het kantoor in Enschede. 5 ICT&O’ers waren vol enthousiasme aan de slag met een blokkendoos.

De aanleiding voor dit spektakel was een vraag van een docent of er al ervaringen waren met Groow. Deze toolkit kan helpen bij het uitdenken van stappen in een ontwerpproces of bij het ontwikkelen van een product en is gebaseerd op design thinking. De geïnteresseerde docent heeft het plan om deze toolkit, eventueel in combinatie met de bijbehorende digitale omgeving, eens uit te proberen met zijn studenten. De vraag was of er bij andere academies al ervaring mee was. Uit de navraag bij collega’s bleek dat de set al een keer eerder op een conferentie was gespot. Omdat het een interessante aanpak lijkt, is besloten om bij ICT&O te kijken of deze set inzetbaar is voor onderwijsontwerp.  

Groow is ontwikkeld door Studio Tast in samenwerking met Fontys Pulsed. Het is een uitnodigend spel, mooi verzorgd en het is goed te zien dat onderwijsprofessionals hebben geholpen tijdens het ontwikkelen van de toolkit. De materialen zijn universeel ontworpen zodat je het voor al het onderwijs zowel op niveau als onderwerp kan inzetten.  

De toolkit 

De toolkit bestaat uit blokjes met een vertrek- en eindpunt, de verschillende fases van design thinking, checkpoints, beleefstenen en meer dan 40 activiteiten. Op het vertrek- en eindpunt kun je met de stift informatie noteren. Daarna ga je met behulp van de bouwstenen het proces van start tot eind inrichten. De toolkit is zeer geschikt voor één student of een kleine groep studenten om al brainstormend tot een passende aanpak voor een vraagstuk of project te komen. We kunnen ons goed voorstellen dat dit bij projectonderwijs, bij het Smart Solutions Semester of tijdens studieloopbaanbegeleiding heel bruikbaar kan zijn. 

Nieuwsgierig naar wat er precies in de Groow toolbox zit? Bekijk de video hieronder:  

Digitale omgeving 

Natuurlijk hebben we als echte ICT&O’ers ook gekeken naar de toegevoegde waarde van de bijbehorende digitale omgeving. Wij zien dit niet direct terug wanneer we Groow testen voor Saxion. In de digitale omgeving kun je de stappen, zoals je dat met de toolkit doet, ook digitaal ontwerpen en uitwerken. Bij Saxion zien we de student eerder een foto van het gebouwde proces maken en deze uitwerken in het beroepsproduct, in welke vorm dan ook. Hierdoor behoud je de voordelen van de fysieke set en gebruikt de student de set als middel om tot het beroepsproduct te komen. Wel is Studio Tast bezig met de doorontwikkeling van de digitale omgeving en is het voor ons zeker interessant om in de gaten te houden.  

Proberen?  

Wil je de toolkit een keer bekijken of met een (groepje) studenten testen? Je kan de toolkit lenen bij ICT&O. Vraag het de ICT&O adviseur / Instructional designer van jouw academie. Wil je daadwerkelijk aan de slag met Groow, dan is het aanschaffen van meerdere sets voor jouw academie noodzakelijk.  

Foto Marloes Klumpers

Marloes Klumpers

Onderwijskundige bij de academie Life Science, Engineering & Design.

06-23051379

Gerelateerde artikelen

Microfoon - bron: florantevaldez, Pixabay Organisatie

Ervaringen met podcasts in het onderwijs

20 oktober 2023
Ontwikkeltools.jpg Organisatie

Tools en methodiek voor het ontwerpen en ontwikkelen van onderwijs

21 juni 2023
Blendy lancering afbeelding.jpeg Organisatie

Lancering nieuwe versie van Blendy: dé website voor interactieve werkvormen