Digital intelligence and business header
Business

Het Saxion Business Point: één loket voor innovatie-, kennis- en talentontwikkeling

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Na een pilotperiode van een jaar is het nu zeker: het Saxion Business Point blijft hét centrale aanspreekpunt van Saxion voor bedrijven en instellingen. Op deze manier wil het Business Point bedrijven helpen innoveren en hoopt het een bijdrage te leveren aan kennis- en talentontwikkeling in de regio. “Bedrijven willen tegenwoordig niet alleen maar een afstudeerder, ze willen samenwerken op een duurzame manier.”

Het Saxion Business Point werd ruim een jaar geleden als pilot in het leven geroepen. Saxion wil zichtbaar zijn in de regio en het onderwijs zoveel mogelijk afstemmen op het werkveld. Bedrijven die wilden samenwerken lieten destijds echter weten dat ze de hogeschool moeilijk konden bereiken. “En dat betekende niet dat het moeilijk was om ons te bellen of te mailen”, vertelt Bas Olde Hampsink, projectleider van het Saxion Business Point, “maar om de juiste persoon of student te vinden. Dan werd je als bedrijf zeven keer doorverbonden en strandde het verzoek uiteindelijk in schoonheid. De bedrijven wilden graag één loket waar ze zich konden melden en wij wilden het contact met het werkveld natuurlijk graag onderhouden en ontwikkelen. Zie daar het ontstaan van het Saxion Business Point.”

Van commercieel bedrijf tot wijkteam

Het loket is bedoeld voor alle organisaties die willen samenwerken: van commercieel bedrijf tot wijkteam. Als het gaat om een onderzoeksvraag, worden ze verbonden aan een van de verschillende Saxion-lectoraten. Onderwijsvragen verbindt het Business Point aan het Smart Solutions Semester, minoren of projecten. “Maar het kan ook zijn dat er een stage of afstudeeropdracht uit komt. Om maar een voorbeeld te geven: veel van onze economische opleidingen lijken voor de buitenwereld op elkaar. Het maakt voor bedrijven niet uit of ze een student krijgen van Ondernemerschap & Retail Management of een student van Commerciële Economie: ze zijn allebei economisch onderlegd en kunnen een businessmodel schrijven. Maar ze weten vaak niet de weg naar die opleidingen: ze hebben allemaal hun eigen identiteit, formats en procedures. Dat was een van de klachten en daar zit het Business Point nu tussen als loketfunctie.”

Business Point als verzamelpunt

Binnen twee of drie werkdagen na de aanvraag krijgen bedrijven bericht en bovendien wordt de aanvraag gemonitord als deze is weggezet. Projectleider Bas krijgt daarbij ondersteuning van collega’s Guus Vrauwdeunt en Marco Strijks. “Maar het Business Point bestaat niet alleen uit de drie mensen die het loket vormen, ook de mensen bij de praktijkbureaus van de opleidingen en academies zijn onderdeel. Dat is ons achterland en daar deponeren wij onze vragen.” Toch kan een vraag niet altijd overal direct terecht. Het Smart Solutions Semester werkt bijvoorbeeld met deadlines, sommige opleidingen ook. “Voor die vragen zoeken we een geschikt alternatief. Op die manier werken we dus ook van binnen naar buiten. Niet alle opleidingen hebben tenslotte goede contacten met het werkveld. Wij helpen ze daarmee. We verbinden zelfs bedrijven onderling aan elkaar, of verschillende opleidingen: ‘Ga bij elkaar zitten, misschien kun je samenwerken.’ We zijn echt een verzamelpunt."

Waar je vroeger vooral één-op-één-contact had, zie je nu dat veel bedrijven samenwerken in hubs. Er is een battle of talent. Bedrijven zijn op zoek naar young professionals, maar ze willen tegenwoordig niet alleen maar een stagiair of afstudeerder. Ze willen samenwerken op een duurzame manier.

Bas Olde Hampsink1.jpg
Bas Olde Hampsink, projectleider van het Saxion Business Point

Toegang tot heel Saxion

Maar wie denkt dat het Business Point enkel als verzamelpunt acteert en achteroverleunt, komt bedrogen uit. Proactief wordt er gezocht naar manieren om de regio te bedienen. Zo formeert het samen met regionale bedrijven innovatiehubs: samenwerkingen van vier tot zes mkb-ondernemingen die zich formeren in een consortium en samen met de hubmanager (een Fast Forward-trainee vanuit Saxion) opdrachten ophalen bij het Business Point. Inmiddels zitten er hubs in Tubbergen, Haaksbergen, Raalte en Oldenzaal. Ook Hardenberg en de Achterhoek staan op de planning. Bas: “Mkb-bedrijven vinden het een mooi concept: ze krijgen op die manier toegang tot heel Saxion. Het zorgt voor kennisontwikkeling, maar tegelijkertijd wordt de bekendheid van de regionale bedrijven versterkt en zorgt het dus voor talentbehoud.”

Battle of talent

Het Business Point van Saxion bundelde het afgelopen jaar via Novel-T zijn krachten met die van Universiteit Twente en ROC van Twente. Bij SMART kunnen bedrijven vragen uitzetten op mbo-, hbo- en wo-niveau. “En dat maakt het heel sterk,” aldus Bas. Maar het bundelen van krachten en het opzetten van een centraal loket is niet alleen iets voor onderwijsinstellingen. Ook de bedrijven zelf gaan mee in de trend. “Waar je vroeger vooral één-op-één-contact had, zie je nu dat veel bedrijven samenwerken in hubs. Er is een battle for talent. Bedrijven zijn op zoek naar young professionals, maar ze willen tegenwoordig niet alleen maar een stagiair of afstudeerder. Ze willen samenwerken op een duurzame manier. We hebben nu veel contact met het MST en die zeggen: we bundelen alle samenwerkingen met onderwijsinstellingen. Zij hebben nu één loket naar die instellingen toe. Vitens doet exact hetzelfde. Je ziet dat bedrijven ook innoveren op dat gebied.”

Scouten voor de toekomst

Vanaf begin dit jaar is het Business Point dus af van de pilotstatus. En dat is niet gek, gezien de vele bedrijven die het al doorverwees. Voor Bas komt de vele belangstelling niet als verrassing. “Kennisontwikkeling, innovatiebevordering en het scouten van talent: dat zijn belangrijke trekkers voor het werkveld. Je krijgt veel jonge mensen over de vloer en je kunt scouten voor de toekomst.” Bedrijven moeten wel, tijdens de hevige battle for talent. Bas: “Ook voor hen geldt: stilstand is achteruitgang.”

Tom Wassink

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.

Gerelateerde artikelen

Tom Salemink Business

Tom breidt de Talententuin Achterhoek uit naar Twente: ‘We verbinden bedrijven met jong talent’

18 maart 2024
Saxion student met virtual reality bril Onderwijs

Slimme oplossing voor dementerende ouderen: een VR-geheugenspel

06 juli 2022
SolarFreezer Onderzoek

Je huis verwarmen door water te laten bevriezen: hebben we straks allemaal een SolarFreezer?