road-368719_1920.jpg

Project Peer feedback en peer assessment en Project Learning analytics

Leestijd Minuten

Binnenkort starten er bij OSS-ICT & Onderwijs twee nieuwe projecten: Project Peer feedback en peer assessment en Project Learning analytics.

Peer feedback en peer assessment

Voor dit project verzamelen we informatie rond de behoefte en wensen voor peer feedback en peer assessment in het onderwijs. Het belang van feedback in het leren wordt steeds duidelijker en peer feedback (feedback bij studenten onderling) kan hierin een grote rol spelen. Er wordt in dit project allereerst een vooronderzoek gedaan en daarna worden er ervaringen met peer feedback en peer assessment uitgewisseld met andere hogescholen. Samen met Saxiongebruikers inventariseren we wat de behoeften en wensen zijn vanuit docenten en studenten en werken we enkele onderwijsscenario’s voor peer feedback en peer assessment uit. Uiteindelijk zal een adviesrapport worden opgeleverd waarin de resultaten worden gepresenteerd en welke applicaties het beste aansluiten bij onze eisen en wensen. Daarnaast wordt er geanticipeerd op een mogelijk vervolgproject om pilots uit te voeren met de geselecteerde applicatie(s).

Mocht je geïnteresseerd zijn om mee te denken in het project Peer feedback en peer assessment of op een andere wijze betrokken willen worden, laat het dan weten aan Leonie van Vossen (l.vanvossen@saxion.nl).

Learning analytics

In dit project ontwikkelt OSS-ICT&O samen met docenten en pilot-opleidingen dashboards en rapporten die op een gebruiksvriendelijke, tijdige en snelle wijze inzicht geven in het gedrag van studenten en docenten binnen de leeromgeving, namelijk:

• Rapporten en dashboards die het mogelijk maken om de gewenste gedragsaspecten van studenten en docenten binnen het nieuw ontwikkelde SOM onderwijs inzichtelijk te maken.
  • Stuurinformatie m.b.t. inrichting van de leeromgeving.
  • Stuurinformatie m.b.t. gedrag van studenten en docenten.

Het uitgangspunt is dat we antwoord willen geven op vragen van de opleidingen met de te ontwikkelen dashboards en rapporten. Zij zijn dus uitdrukkelijk aan zet bij het vaststellen van de inhoud van de dashboards en rapporten. SOM dient daarbij als kader, maar het project is niet beperkt tot de SOM koplopers.

Vooralsnog richt het project zich alleen op gegevens uit leren.saxion.nl en video.saxion.nl, maar in latere fasen ligt een koppeling met bijvoorbeeld Office 365 en/of Bison voor de hand.

Mocht je geïnteresseerd zijn in deelname in een pilot met Learning analytics of op een andere wijze betrokken willen worden, laat het dan weten aan Erik Leeuw (d.p.leeuw@saxion.nl).

Foto Leonie van Vossen

Leonie van Vossen

TLC - Onderwijskundig Adviseur AGZ - Expertise: Toetsing en Docentprofessionalisering

MicrosoftTeams-image (4).jpg