SURF 2.jpg
Organisatie

SURF Versnellingsplan: Zone Aansluiting arbeidsmarkt verbeteren op bezoek bij de minister

Op maandag 3 februari kwam minister Ingrid van Engelshoven op bezoek bij Hogeschool Avans. Aanleiding voor het bezoek was het groeifonds van Wiebes en Hoekstra waarmee zij willen investeren in Nederland, bijvoorbeeld in digitalisering m.b.t. het onderwijs. De minister wou graag in gesprek met de zones Docentprofessionalisering en Aansluiting arbeidsmarkt verbeteren van het Versnellinsplan Onderwijsinnovatie met ICT. Avans Hogeschool was de organisator van het bezoek.

In een korte 50 minuten hebben we als zone zo goed mogelijk uitgelegd waar wij ons momenteel mee bezig houden en zijn er een aantal voorbeelden toegelicht die de samenwerking met de arbeidsmarkt goed weergeven. Daarnaast werden er voorbeelden toegelicht die ingaan op de benodigde inhoud van onderwijs en competenties om studenten voor te bereiden op de steeds meer digitale arbeidsmarkt. De voorbeelden waren afkomstig van zowel Saxion als Fontys. Onderstaande voorbeelden zijn toegelicht:

• Wijklink door Dorine Koopman
  • Energietransitie door Stephan Corporaal en Maria Hendriks
  • Van kinderdagverblijf tot TU (Fontys) door Mariëlle Taks
  • Innovation Hub (Fontys) door Constanze Thomassen
  • MOOC Business Analytics door Erik Horsthuis
  • TEC for Society (Fontys) door Mariëlle Taks en Annemarie van den Broek
  • Smart Solutions Semester door Jeroen Kuyper
SURF 1.jpg

Bezoek aan minister

Tijdens de lunch gaf de minister aan de voorbeelden erg prettig en informatief te hebben gevonden. Namens de zone hebben wij vervolgens aangegeven dat het hele goede en succesvolle voorbeelden zijn, maar nog steeds voorbeelden dan wel onderwijsactiviteiten in een apart georganiseerde (onderwijs)setting. Deze zijn veelal nog niet de norm en vanzelfsprekend.

Waar moet volgens ons extra geld aan besteed worden? Aan docenten om naar de arbeidsmarkt te kunnen gaan samen met studenten en aan tijd voor samenwerking en ontwikkeling. Maar ook: middelen voor een virtuele en fysieke samenwerkingsomgeving in en met het hoger onderwijs en de arbeidsmarkt tezamen. Al met al een geslaagde dag en de minister heeft alvast een eerste versie van de onderzoeksresultaten van 2019 meegekregen. Deze is binnenkort te downloaden via onze website, hierover later meer!

Caroline van der molen

Caroline van de Molen

Directeur AMA

Lonneke Brands Saxion Oss Deventer13720.jpg