Online onderwijs van Saxion maakt een vliegende start
Studentenleven

Online college, hoe gaat dat eigenlijk?

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Het is dit jaar totaal anders dan normaal. Je gaat naar een nieuwe school, maar misschien ga je er het eerste half jaar wel helemaal niet naartoe. Ook jij krijgt, als nieuwe student, namelijk eerst veel online les. Dat zorgt misschien voor onzekerheid, omdat je niet weet hoe alles werkt. Daarom legt studentredacteur Kiki Hannink je in dit artikel uit hoe je je het best kunt voorbereiden op die online lessen!

Doe alsof het een normale schooldag is

Zet elke dag je wekker, het liefst elke keer rond dezelfde tijd. Kleed je ook echt aan voordat je college gaat volgen. Hoe verleidelijk het ook is om in je pyjama in je bed je lessen te volgen, heel productief word je daar niet van. Ook niet handig als je docent ineens vraagt of je je camera aan wil doen…

Waar ga je zitten?

Zoek een plek waar je alleen kan zitten: misschien een rustige plek in je huis of gewoon op je kamer. Zorg dat je aan een tafel gaat zitten en niet op de bank of in je bed. En zorg ook dat de tafel waar je aan gaat zitten leeg of in ieder geval opgeruimd is. Studeren tussen je ontbijtspullen is namelijk afleidend en onhandig, want een ongeluk zit in een klein hoekje. Je wil toch geen glas melk over je laptop?

Laad je laptop op

Zorg dat je een routine creëert waarin je je laptop aan de lader doet. Als je de nacht ervoor je laptop mee naar bed hebt genomen om te Netflixen, moet je niet vergeten om hem toch aan de lader te doen. Anders mis je de volgende dag college of moet je op de grond zitten om bij het stopcontact te komen. Zorg er ook voor dat je ergens zit waar de wifi het goed doet.

Waar zijn mijn colleges?

College volg je via Blackboard: je krijgt een gebruikersnaam en een wachtwoord dat je gelijk moet veranderen. In Blackboard klik je op de naam van je opleiding en daarna staan aan de rechterkant verschillende categorieën. Live lessen staan onder het kopje ‘online bijeenkomsten’ en daar kies je de les van jouw klas. Als je colleges worden opgenomen, kun je ze vaak terugvinden onder de categorie van dat vak.

Waar kan ik met mijn groepje overleggen?

Voor groepsopdrachten of een gesprek met een docent download je Microsoft Teams. Je kunt hier een groep aanmaken en dan met z’n allen bellen of een-op-een-gesprekken voeren. Teams kun je downloaden met je Saxion-account net als Word, Excel en PowerPoint.

Hoe gaat het in de les?

Net als normaal op school moet je je ook online netjes gedragen. Kom daarom op tijd. Het is heel vervelend voor docenten en andere leerlingen als je later komt. Dan wordt het verhaal van de docent rommelig en onduidelijk. De docent geeft aan het begin van de les vaak ook aan hoe hij of zij de les graag voor zich ziet. Dus of je, als je een vraag hebt, je hand op moet steken (dat kan met een knopje) of dat je je vraag in de chat moet stellen. Het kan ook zijn dat je de microfoon even aan moet doen als je een vraag stelt, zodat de docent even met je kan praten.

Ik heb meer hulp nodig!

Als je er niet uitkomt met bijvoorbeeld je e-mail- of Blackboard-account, kan je ICT bellen. Ook je docenten willen je met liefde helpen, mail hen of stuur ze een bericht op teams. Benader docenten nooit via social media, dat is raar en niet fijn voor de docenten. Je hoeft je niet te schamen als je iets niet snapt, vraag het aan je klas/lotgenoten!

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.