109125067_3312653872124000_5413638535400944203_o (1).jpg

Archeologie-docenten verrassen afgestudeerden tijdens live-uitzending

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Het moet een bijzondere gewaarwording geweest zijn voor enkele afgestudeerde Archeologie-studenten vorige week vrijdag: twee juichende docenten aan de deur, beiden uitgedost met pruik en bewapend met camera en confettikanon. Met een ludieke live-uitzending wilden de docenten toch nog een persoonlijk tintje geven aan het afstuderen van de kersverse alumni.

De opleiding Archeologie van Saxion is de enige in Nederland op hbo-niveau en kende dit jaar 34 afgestudeerden. Vanwege de corona-uitbraak hebben ook zij dit jaar geen uitgebreide diploma-uitreiking, maar ontvangen zij hun papiertje tijdens de zogeheten walkthroughs. “Normaal gesproken houdt de begeleider van het afstudeeronderzoek een persoonlijke praatje, echt een kleine lezing”, vertelt Wilko van Zijverden, docent aan de academie Business, Building & Technology. “En dat wordt altijd heel erg op prijs gesteld, die persoonlijke noot. Dit jaar kon dat niet en daarom wilden we eigenlijk de diploma’s langs gaan brengen, maar dat mocht helaas niet. Toch dachten we: we gaan de studenten gewoon bezoeken. We wilden toch proberen om die persoonlijke sfeer te creëren.”

Waar is Margje?

Aanjager van dat idee is docent Margje Vermeulen. Al grappend wordt daarom het spel ‘Waar is Margje?’ bedacht, waarbij studenten tijdens een live-uitzending in de geest van Gaston van De Postcodeloterij moeten raden waar Margje zich bevindt. Maar als het hele plan is opgezet – het rijschema voor de docenten is in elkaar gezet, het regieteam in Hilversum is samengesteld – blijkt Margje de bewuste avond helemaal niet te kunnen. “Toen kwamen we op het idee om ons met een paar docenten te verkleden als Margje, met blonde pruik en al. Zo hebben we enkele studenten verrast tijdens een live-uitzending die we via Teams uitzonden.”

Voor één student was het wel lullig. Die besloot op het laatste moment de uitzending toch bij zijn vriendin te gaan kijken. Stonden we daar voor een dichte deur. Dat was natuurlijk wel hilarisch.

wilko van zijverden
Archeologie-docent Wilko van Zijverden

Filmpjes

Tijdens de twee uur durende uitzending worden alle 34 studenten, die verdeeld wonen over heel Nederland, toegesproken door middel van vooraf opgenomen filmpjes en worden zeven studenten live aan de deur verrast met een bezoekje van docenten die bij hen in de buurt wonen. Ook krijgt elke student een feestpakketje opgestuurd met ballonnen en toeters.

Dichte deur

De studenten konden de actie erg waarderen. “Ook van de ouders hebben we daar tijdens de walkthroughs leuke reacties op gehad. Al was het voor één student wel lullig. Die besloot op het laatste moment de uitzending toch bij zijn vriendin te gaan kijken. Stonden we daar voor een dichte deur. Dat was natuurlijk wel hilarisch,” besluit Wilko. “Voor ons was het in ieder geval erg grappig om te doen.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.