Webinar Heleen 1.jpg

Webinar met Rob Jetten en Jan Paternotte

Leestijd Minuten

De omschakeling naar online onderwijs is niet alleen een uitdaging voor docenten, maar ook voor de politiek. Tweede Kamerleden worden door allerlei instanties en experts voorzien van informatie, maar willen zelf ook graag een beeld vormen van hoe het er nu daadwerkelijk binnen het (hoger) onderwijs aan toegaat. Daarom spraken we vanuit Saxion met Tweede Kamerleden Rob Jetten en Jan Paternotte van D66, respectievelijk fractievoorzitter en woordvoerder hoger onderwijs, over de situatie bij Saxion en onze ervaringen van de afgelopen weken.

Een groot deel van het Saxion onderwijs was al binnen 2 dagen online en loopt over het algemeen prima, maar in het gesprek gingen we juist in op de uitdagingen. Zo spraken we over het onderwijs dat níet online kan plaatsvinden. Floor gaf hierbij het voorbeeld van het laboratorium werk bij LED en Marjon van het praktijk- en vaardigheidsonderwijs bij fysiotherapie. Aangezien je dit onderwijs niet kan geven, kan je het ook niet toetsen, wat weer gevolgen heeft voor de studievoortgang.

Naast de zorgen die er leven voor wat betreft studievoortgang en de uitgestelde BSA, kwam ook Lotte aan het woord omtrent haar zorgen over sommige studenten. Vanuit haar rol als studentdecaan krijgt zij momenteel te maken met SLB’ers en hun studenten waarbij het niet altijd haalbaar is om thuis te studeren door bijvoorbeeld slechte thuissituaties. Verder was er ook aandacht voor de internationale student. Zo vertelde Mark van het Bolscher over het terugroepen van studenten uit hun buitenlandse stage en welke gevolgen dit heeft, maar vertelde hij ook over het aantrekken van nieuwe internationale studenten in deze situatie. Natuurlijk werd ook het mooie initiatief van de Buddy Box door Aldo toegelicht: internationale studenten die bij Saxion studeren en niet terug kunnen/willen krijgen een Buddy Box met (Nederlandse) goodies thuisgestuurd als steuntje in de rug. En dan gaat het natuurlijk niet alleen om de box maar voornamelijk ook om het contact hebben met die studenten. Als laatste was er ook nog aandacht voor het financiële aspect waar o.a. het debat die avond in de Tweede Kamer over zou gaan.

Al met al was het een interessant gesprek waarin we onze ervaringen vanuit Saxion konden delen en zo input konden geven aan Jetten en Paternotte over het vervolg van het (digitaal) hoger onderwijs in deze Corona-tijd. Dat het Jetten en Paternotte ook goed is bevallen maak ik dan maar op uit het feit dat we op 8 juni in gesprek gaan met hun CDA-coalitie collega Harry van der Molen.

Heleen Hesselink Saxion Oss Deventer13758.jpg

Heleen Hesselink

TLC - Onderwijskundig Adviseur AMA, ABR&R en HBS - Expertise: Blended learning, Open onderwijs en Docentprofessionalisering