Pagina's met grafieken uitgespreid op een tafel

Update zone Aansluiting arbeidsmarkt verbeteren

Leestijd Minuten

In het vorige artikel over de zone ‘Aansluiting arbeidsmarkt verbeteren’ vertelden we al over de infographics die bijna gepubliceerd werden. In de infographics staan aanbevelingen voor het hoger onderwijs om de samenwerking met de arbeidsmarkt in te richten. Denk hierbij aan het onderwijskundig ontwerp, samenwerking met het bedrijfsleven en facilitaire organisatie. Ook werd verteld dat de onderzoeksfocus iets verschoven is. De werkpakketten over het ontwerpen van onderwijs voor nieuwe doelgroepen, voorloperbedrijven en kennisinnovatie werden samengevoegd en er ontstond een nieuw werkpakket, namelijk ‘Strategie en beleid’. Wat zijn de werkpakketten anno 2020 ook alweer?

Werkpakketten.jpeg

Vers van de pers!
Inmiddels zijn de infographics gepubliceerd op de website van het Versnellingsplan. Je vindt ze hier! Ben jij benieuwd waar je aan moet denken als je kennis van voorloperbedrijven in je onderwijs wilt verweven? Kijk dan eens op de infographic over Voorloperbedrijven. Of denk jij door de huidige Corona crisis aan al die mensen waarvan de banen op het spel staan en die zich misschien moeten laten omscholen? Dan is de infographic Kwalificering digitale arbeidsmarkt iets voor jou. Misschien houd jij je bezig met het realiseren van co-innovatie tussen onderwijs, bedrijven en onderzoek? Kijk dan eens naar de infographic over Kennis-innovatie.

Updates

• Op 28 oktober heeft Caroline van de Molen (aanvoerder van de zone) een presentatie gegeven aan TLC collega’s over het Versnellingsplan op Saxion. Zij heeft verteld over de zones waaraan Saxion deelneemt, de Saxion  Versnellingsplan stuurgroep en de huidige werkpakketten. Ook werd er een oproep gedaan op de learning developers om in de gaten te houden of er een opleiding is die animo heeft om het Framework Computational Thinking (digitale vaardigheden) te testen. Alle OSS collega’s kunnen de opname terugkijken middels: https://web.microsoftstream.com/video/528ff2e0-f7f1-4329-8ec2-0a96c09f34f8
  • De zone is uitgebreid met 3 nieuwe leden, namelijk Koen Janmaat (Bureau Morgens), Brenda Vos (zelfstandige) en Amber Kornet (Saxion). Koen is de nieuwe verbinder van onze zone en gaat zich bijvoorbeeld bezighouden met projectmanagement, de samenwerking met andere zones en product disseminatie. Brenda gaat de werkpakketten Strategie en Beleid en Competenties en competentieprofielen trekken. En Amber is al volop bezig met het werkpakket Samenwerking onderwijs en bedrijfsleven.
  • Gezocht: denkkracht voor het werkpakket Competenties en competentieprofielen! Wat zoeken wij? Opleidingen die willen meewerken aan het testen van het Framework Computational Thinking. Dit framework is ontwikkeld om competentieprofielen van opleidingen door te lichten op noodzakelijke digitale competenties.
    Interesse? Neem contact op met brenda@be-enabled.nl
  • Gezocht: denkkracht voor het werkpakket Samenwerking onderwijs en bedrijfsleven!
    Wat zoeken wij? Denkkracht voor het valideren van aanbevelingen voor de samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven (de infographics die hierboven zijn gedeeld). Werk jij in een hybride leeromgeving? Herken jij, vanuit jouw expertise, de aanbevelingen? Of zie je het vanuit jouw positie anders? Wat gaat er in bepaalde gevallen anders? Welke aanbevelingen kunnen we met jullie expertise aanvullen? We komen graag in contact met studenten, docenten, opleidingscoördinatoren en geïnteresseerden vanuit het bedrijfsleven. Naast de opbrengst voor je eigen instelling (het verkrijgen van de infographics) lever je een bijdrage aan de doorontwikkeling van de aanbevelingen voor hybride leeromgevingen. Deze komen ten goede aan het gehele Nederlandse onderwijs.
    Interesse? Neem contact op met l.brands@saxion.nl

Stand van zaken
Momenteel zijn wij druk bezig met het afronden van de activiteiten van het kalenderjaar 2020. Bijvoorbeeld door het overzicht van bronnen waar onderwijsinstellingen informatie over digitaliseringsvraagstukken kunnen ophalen aan te vullen. De onderzoeksgroep naar hybride leeromgevingen trekt daarnaast alles uit de kast om het onderzoek naar 10 hybride leeromgevingen op tijd af te kunnen ronden. De laatste interviews zijn gepland in november en de eerste voorlopige resultaten zijn beschreven. Daarna worden alle pijlen gericht op het schrijven van een paper waarin ervaringen van studenten, docenten en werkveldpartners zijn beschreven. Ook de werkpakketten Competenties en competentieprofielen en Strategie en beleid staan niet stil. Er wordt allerlei informatie verzameld en er worden veel contacten gelegd met externe partijen. Ten slotte wordt er ook al druk gewerkt aan het plan van aanpak voor 2021. Alvast een vooruitblik, we zullen meer naar buiten treden en er zullen weer mooie producten opgeleverd worden.

Corona en digitalisering
De Corona crisis heeft voor een grotere urgentie voor onze zone gezorgd. Dankzij de Corona crisis is de digitalisering in een treinvaart gekomen. Dit heeft invloed op de arbeidsmarkt en de gevraagde skills van werknemers. Lees in dit artikel van Trouw meer over digitalisering en de kloof tussen huidige en toekomstige vaardigheden: https://www.trouw.nl/cs-b3bb519e

Thuiswerken vanwege de coronacrisis versnelt de digitalisering van werk, verwachten grote bedrijven overal ter wereld.

Lonneke Brands Saxion Oss Deventer13720.jpg

Lonneke Brands

TLC - Onderwijskundig Adviseur - Expertise: NPuls, Human capital, Digitale competenties, Leeromgevingen op het snijvlak van onderwijs en praktijk