mixer-4197730_1920.jpg
Organisatie

Unmute

Leestijd Minuten

Zijn jouw studenten onderhand ook schermmoe? Reageren ze lang niet altijd op vragen, maar ‘duiken’ ze weg en doen ze ondertussen andere dingen? In een fysieke les heb je hier zicht op en kun je makkelijk bijsturen; in de online les is dit veel lastiger.

Weinig extra voorbereidingstijd

Masja Mesie en Alie Kammenga (beide taaldocenten en aangesloten bij De Talengroep) spraken met verschillende docenten over werkdruk en de kwaliteit van het onderwijs nu (bijna) alle lessen online gegeven worden.

Op basis van deze gesprekken hebben Mesie en Kammenga in hun boek ‘Unmute’ activerende werkvormen beschreven die interactie bij studenten verhogen, zonder dat het de docent veel extra voorbereidingstijd kost.

Binnen Saxion werkt het team NT2 (Nederlands als Tweede Taal) sinds november met het boek. Het boek is specifiek geschreven voor de online taalles. Maar veel ideeën laten zich makkelijk ook naar andere lessen vertalen. Benieuwd naar een van de werkvormen? Hieronder delen we er twee.

Ranking the stars

Activiteit: Studenten bekijken een beroepsproduct van medestudenten en beoordelen deze (gevoelsmatig)

Doel: Studenten zelf een gevoel voor kwaliteit laten krijgen.

Hoe: Maak een Padlet, waarin je studenten vraagt (een deel van) hun werk te delen. Studenten gaan vervolgens sterren toekennen aan de bijdrages. Je kan vervolgens de bijdrages met sterren nog weer ranken in ‘Goed – Beter – Best’: je maakt deze kolommen aan en de bijdrage met een ster kun je hiernaartoe ‘transferren’ (klik op de drie puntjes achter de post).

Padlet afbeelding.png

Na afloop: stel aan de hand van de ranking met de groep succescriteria op voor het beroepsproduct.

Een blik vooruit

Activiteit: Studenten inventariseren welke onderwerpen de volgende les extra uitleg behoeven.

Doel: reflecteren op eigen leerproces.

Hoe: Bedenk als docent zelf welke onderwerpen vermoedelijk extra aandacht nodig hebben en hoeveel je in de volgende les aan bod kunt laten komen. Deel deze onderwerpen via het digitale whiteboard en laat studenten jouw lijst aanvullen. Vervolgens mogen studenten stemmen via Mentimeter of de poll-functie in Collaborate (die kun je vooraf deels klaarzetten met de onderwerpen die jij al had bedacht).

Drie algemene tips voor de online les

  1. Aandacht en contact is voorwaardelijk voor het leerproces: zorg dat studenten zich ‘gezien en gehoord’ voelen.
  2. Houd het eenvoudig, laat de techniek vooral niet de overhand nemen: de didactiek is belangrijker.
  3. Bied studenten zoveel mogelijk structuur en duidelijkheid.

Heb je een of beide werkvormen uitgeprobeerd?

We zijn zeer benieuwd naar jouw ervaring(en).

Ellen Mulder.JPG

Ellen Mulder

Academies FEM, IBS en SCE

06 14971345

Gerelateerde artikelen

Organisatie

Terugblik digitalisering onderwijs 2024

24 april 2025
Microfoon - bron: florantevaldez, Pixabay Organisatie

Ervaringen met podcasts in het onderwijs

20 oktober 2023
Ontwikkeltools.jpg Organisatie

Tools en methodiek voor het ontwerpen en ontwikkelen van onderwijs