Jongen met blauw shirt kijkt lachend naar camera
Organisatie

Studenten enquête kwartiel 1

Leestijd Minuten

Nu het eerste semester van het studiejaar 2020-2021 ten einde komt, is het een goed moment om eens terug te kijken op het onderwijs van afgelopen periode. Saxion breed hebben we aan het einde van kwartiel 1 een studentenenquête uitgezet om de mening en beleving van Saxion studenten te onderzoeken over het ontvangen onderwijs. Vergelijkbaar onderzoek is gedurende de coronaperiode van vorig studiejaar uitgevoerd. De enquête van kwartiel 1 van dit studiejaar is een vervolg op het vorige onderzoek.

De studentenenquête is onder alle Saxion studenten uitgezet. Dit in tegenstelling tot de enquête van vorig jaar, waar nog niet alle academies meededen met dit centrale Saxion onderzoek. De respons van kwartiel 1 is met een percentage van 14,9% (n = 4168) vergelijkbaar met de respons van het studiejaar 2019-2020.

Het merendeel van de studenten is tevreden over de kwaliteit van het onderwijs uit kwartiel 1. Wat wel opvalt is dat de respondenten op het gebied van de beleving lager scoren; slechts 31% van de studenten ervaart het online onderwijs als ‘prettig’. Er zijn wel verschillen te ontdekken tussen verschillende groepen studenten; deeltijdstudenten ervaren het online onderwijs vaker als prettig dan voltijdstudenten (42% vs. 29%).

studentenenquete kwartiel 1 2021.jpg

Daarentegen vindt tweederde van de studenten dat Saxion het onderwijs goed aanpast aan de huidige omstandigheden. Bij deze vraag zijn de verschillen tussen eerstejaars en ouderejaars juist weer opvallend; eerstejaars zijn met 72% aanzienlijk meer tevreden over aanpassen onderwijs aan de omstandigheden dan ouderejaars (59%). Wel ervaart het merendeel van de studenten een verminderde leeropbrengst als gevolg van de online lessen.

Op het gebied van betrokkenheid zijn er zorgen onder de studenten. Het merendeel van de respondenten geeft aan dat de studiemotivatie door de genomen coronamaatregelen is afgenomen. En 36% van de studenten geeft aan mogelijk vertraging op te lopen. De enquêteresultaten van vorig jaar lieten eveneens zien dat studenten het online onderwijs als intensief ervaren. Ook ervaarden studenten vorig jaar extra stress rondom een mogelijke studievertraging. Mogelijk zijn dit factoren die meespelen in een verminderde motivatie –en indirect aan studentsucces-, want ook dit studiejaar geeft het merendeel van de studenten aan dat het volgen van online onderwijs intensiever is dan fysiek onderwijs. Bij de docentprofessionalisering dient er blijvende aandacht te zijn voor de activatie en betrokkenheid van studenten tijdens online lessen. Toch geven studenten ook wel aan dat een deel van de oplossing bij de studenten zelf ligt of door weer op locatie lessen te kunnen volgen.

studentenenquete kwartiel 1 2021 (2).jpg

Dit jaar is er (nog) meer aandacht voor de sociale beleving van de studenten. Het is mooi om te zien dat in deze coronatijd 78% van de respondenten zich thuis voelt bij de opleiding waar ze studeren en dat dit voor eerste- en ouderejaars ongeveer gelijk is. Ook is het positief dat er verbetering (ten opzichte van de enquêteresultaten van vorig studiejaar) is te zien is bij de bereikbaarheid en responstijd van docenten ten aanzien van individuele vragen van studenten. Gemiddeld vindt 57% van de Saxion studenten dat er voldoende mogelijkheden tot individueel contact en/of overleg met docenten zijn.

Belangrijk voor de komende periode is met elkaar uit te zoeken welke aspecten van het ‘coronaonderwijs’ we willen behouden, Door de cijfers heen is wel op te maken dat studenten het fysieke onderwijs missen. Niet alleen omdat studenten van mening zijn dan meer te leren maar zeker ook voor de ontmoeting die daar plaats vindt. Samen Onderwijs Maken gaat toch makkelijker op locatie dan online.

Foto Judith Zwerver

Judith Zwerver

Academies APO en AMM

06-23584347

Gerelateerde artikelen

Organisatie

Terugblik digitalisering onderwijs 2024

24 april 2025
Microfoon - bron: florantevaldez, Pixabay Organisatie

Ervaringen met podcasts in het onderwijs

20 oktober 2023
Ontwikkeltools.jpg Organisatie

Tools en methodiek voor het ontwerpen en ontwikkelen van onderwijs