Echo.jpeg

Solar Boat Twente presenteert zonneboot Echo en hoopt op WK in Monaco

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Solar Boat Twente heeft vanmiddag via een livestream vanuit het Wilmink Theater zijn nieuwe zonneboot gepresenteerd. Met de Echo, die met behulp van nieuwe, elektronisch aangestuurde vleugels over het water moet vliegen, hopen de Twentse studenten mee te doen aan het jaarlijkse wereldkampioenschap in Monaco.

Om 14.00 uur begon de digitale show van het Twentse studententeam, dat bestaat uit studenten van Universiteit Twente en Saxion. Zij bouwen elk jaar, in wisselende samenstelling, een boot die volledig op zonne-energie vaart. De vijfde generatie studenten vertelden maandagmiddag tijdens de livestream hoe hun jaar tot nu toe is verlopen en lieten ook Florian Dirske, co-founder van The Ocean Cleanup, nog even aan het woord, voordat de zonneboot voor dit jaar onthuld werd: Echo. De belangrijkste innovatie? Nieuwe, elektronisch aangestuurde vleugels.

“We hebben de boot Echo genoemd omdat het de vijfde boot is van dit Solar Boat Twente”, vertelt powertrain engineer Joris Bonnema, die Elektrotechniek studeerde aan Universiteit Twente en nu in een tussenjaar zit. “En echo de vijfde letter is van het NAVO-alfabet. Daarnaast is het geen nieuwe boot, maar een evolutie van de boot van vorig jaar en de naam Echo geeft dit dus mooi weer.”

Testen en data verzamelen

Al sinds de start van dit studiejaar is Solar Boat Twente bezig met de bouw van de zonneboot, die gebaseerd is op de Twentsch Pegasus, de vorige editie van de boot die vanwege corona niet in actie is gekomen in Monaco. “Tot december zijn we bezig geweest om te kijken wat we van die boot willen behouden en wat we willen aanpassen. Daarna zijn we het gaan implementeren en bouwen. Alle onderdelen zijn inmiddels klaar en nu gaan we de testfase in.”

En die testfase betekent dat de boot eindelijk terecht komt waar deze uiteindelijk hoort: in het water. “We gaan daar zoveel mogelijk de elektronische systemen testen en data verzamelen. Zo komen we erachter hoeveel vermogen de boot nodig heeft en of het vliegen lukt. Er zit een stel vleugels onder de romp van de boot, zodat deze bij een bepaalde snelheid het water uit wordt getild. Dat zorgt ervoor dat de boot efficiënter is, omdat alleen nog maar de vleugels door het water gaan.”

Flaps

Tot nu toe een bekend verhaal, aangezien de vorige boot van het studententeam deze techniek ook gebruikte. “Maar voor onze boot hebben we speciale vleugels gemaakt, die elektronisch worden geregeld. Dat regelsysteem moet goed zijn, want je wil niet dat de vleugels een constante hoek hebben. Hoe harder de boot gaat, hoe meer de boot lift en dan schiet de boot op een gegeven moment uit het water als we deze flaps niet goed regelen. Door veel te testen hopen we dat systeem goed af te stellen, zodat de sensoren goed uit te lezen zijn en we weten hoe hoog de boot bijvoorbeeld boven het water moet vliegen en welke hoek de vleugels moeten hebben.”

Goede vleugels ontwerpen is lastig, legt Joris uit. “Maar we hebben goed gekeken naar het ontwerp en denken nu minder weerstand te hebben in het water. Bij genoeg licht ziet dit er heel veelbelovend uit. De vorige teams hebben ervoor gekozen de hele hoek van de vleugel te draaien. Wij hebben flaps ontwikkeld, zoals een vliegtuig die ook heeft, waarvan we de hoek kunnen aanpassen. Deze zijn bovendien robuuster en kleiner, waardoor ze hydrodynamischer zijn.”

Wereldkampioenschap in Monaco

Daarnaast heeft de nieuwe boot een compleet nieuwe batterij, met een beter data-acquisitiesysteem, zodat het team beter weet hoeveel energie er nog in de accu zit. Hiervoor wordt bovendien niet meer gewerkt met een wifisysteem, zodat de data ook nog afgelezen kan worden als de boot verder weg is.

Het team hoopt al deze features begin juli in te zetten tijdens het wereldkampioenschap in Monaco. “We hebben goede hoop dat dat doorgaat. Er is in juni ook een evenement in Portugal. Daar zijn ze als test bezig om het event volledig coronaproof te organiseren, zodat dit sowieso door kan gaan.”

Het team doet daar dan mee aan verschillende onderdelen. “De belangrijkste is de endurance, waarbij je in een bepaalde tijd zoveel mogelijk kilometers moet maken en het dus heel belangrijk is zo efficiënt mogelijk te varen, en dus te vliegen. Maar we zijn ook onderdelen die gaan op snelheid of behendigheid.”

Internationale invloeden

Solar Boat Twente kent dit jaar met UT-studenten uit Namibië, Nieuw-Zeeland, Ecuador en Indonesië veel internationale invloeden. Een verrijking, vindt Joris. “Die studenten hebben een andere achtergrond en komen dus met heel andere input. Het werk zelf verandert niet zoveel, maar het zorgt voor interessante verhalen en dus een leuke sfeer binnen het team”, sluit Joris af. “En dat maakt het erg leuk.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.