Meisje met koptelefoon op

Afgestudeerd en dan? Podcast ‘Hoe werkt dat?’ helpt bij keuze voor vervolgstap

Leestijd Minuten

Eindelijk afgestudeerd. Na jaren zwoegen is het felbegeerde diploma binnen. Alleen, wat nu? Ga je aan het werk, kies je voor een traineeship of ga je verder studeren? De podcast ‘Hoe werkt dat?’ helpt bij het vinden van een antwoord op die vraag.

De vierdelige podcast is opgezet door trainees van het Saxion Fast Forward-traject. “Binnen de module Ondernemerschap moesten we een pop-uponderneming starten”, legt Naomi Kemerink het ontstaan van de podcast uit.

“Daarbij ontstond al snel het idee voor een podcast. Voor veel Fast Forward-trainees geldt dat we na het afronden van onze studie niet precies wisten wat we wilden; een andere studie, aan het werk, of je toch op een andere manier verder ontwikkelen. Veel studenten lopen tegen die vraag aan. Alles wat je zou kunnen doen willen we in de podcast belichten. Maar ook hoe je dat het beste aan kan pakken.”

In de podcast komen verschillende onderwerpen aan bod. Zo gaat de eerste aflevering over de keuze tussen doorstuderen, werken of een traineeship. In aflevering twee wordt dieper ingegaan op de vraag wat je droombaan is, hoe je erachter komt waar je goed in bent en waar je kwaliteiten liggen.

In de derde podcast gaan de presentatoren het gesprek aan met werkgevers om te onderzoeken waarom zij kiezen voor iemand die net afgestudeerd is of kiezen voor iemand met meer werkervaring. Het seizoen wordt afgesloten met een aflevering over solliciteren; van het schrijven van een cv tot het voeren van een sollicitatiegesprek.

Handvatten bieden

De Fast Forward-trainees willen bijna-afgestudeerde studenten met de podcast handvatten bieden bij het maken van een keuze voor hun toekomst. “Vooral studenten met een brede studie zitten vaak met de vraag wat ze willen doen na hun opleiding”, zegt Demi Scholte Lubberink.

“Voor iemand die verpleegkunde heeft gestudeerd is het vaak veel duidelijker welke kant je op wilt. Al denk ik dat ook voor hen de podcast interessant kan zijn. Bijvoorbeeld de aflevering hoe je tot je droombaan komt, of de podcast over solliciteren. We hebben geprobeerd de podcast zo breed mogelijk te maken, zodat er allerlei onderwerpen aan bod komen. Zo proberen we alle bijna-afgestudeerden aan te trekken.”

De opzet van de podcast is simpel. Er zijn twee presentatoren. Daarnaast schuiven er iedere aflevering gasten aan die iets met het onderwerp te maken hebben. “Voor aflevering één hebben we bijvoorbeeld een doorstudeerder, een trainee en iemand die aan het werk is gegaan uitgenodigd”, zegt Naomi. “Tijdens dat gesprek kwamen we tot de conclusie dat het eigenlijk niet uitmaakt wat je doet, zolang je er zelf maar beter van wordt.”

Leerzaam

De gesprekken die de revue passeren zijn niet alleen voor de luisteraar leerzaam, maar ook voor de ontwikkelaars van de podcast. “De aflevering over het vinden van je droombaan zette mij bijvoorbeeld ook aan het denken”, blikt Naomi terug. “Doe ik wel wat ik leuk vind? Moet ik er niet iets naast gaan doen? Het heeft mij echt nieuwe inzichten gebracht. Dat vind ik super leuk.”

“Ik was bij de opname van aflevering drie, het gesprek met de werkgevers”, zegt Demi op haar beurt. “Daaruit kwam naar voren dat je echt niet twintig jaar bij een werkgever hoeft te blijven zitten.

Als je na vijf jaar verder wil om je door te ontwikkelen is dat ook goed. Dat heeft Fast Forward mij geleerd, maar tijdens de podcast werd dat nog eens bevestigd vanuit het werkveld. Dat vond ik fijn om te horen.”

Inmiddels is de gehele serie te beluisteren via Spotify. Al meer dan honderd mensen hebben kennis gemaakt met de podcast ‘Hoe werkt dat?’. Een mooie start. Ook vanuit Saxion ontvingen de trainees positieve geluiden. “Een afdeling van Saxion is bezig met de ontwikkeling van een toolbox met informatie en artikelen met tips voor bijna-afgestudeerden. Zij willen onze podcast daar ook aan toevoegen”, zegt Demi.

Waardevol

Het doel is uiteindelijk om luisteraars te helpen bij het maken van de – voor hun – juiste keuze. Of om tot nieuwe inzichten te komen. Als dat lukt is de missie van de trainees geslaagd.

Naomi: “Laatst kreeg ik bijvoorbeeld een bericht van een vriendin die een paar jaar geleden is afgestudeerd. Ze zat in een sleur op haar werk. Na het luisteren van de podcast heeft ze besloten dat het tijd wordt voor iets anders. Ze is daarom begonnen met een opleiding naast haar werk. Dat is toch super tof? Dat geeft aan hoe waardevol deze podcast kan zijn.”