Ondernemerschap

Magische mijlpaal: 500e Fast Forward trainee aangenomen

Fast Forward is al bijna 25 jaar hét traineeship-programma van Oost-Nederland. Als trainee maak je binnen twee jaar kennis met twee à drie organisaties in verschillende functies. Dit in combinatie met wekelijkse masterclasses. Merel Cost is als 500e trainee aangenomen bij Fast Forward. “Een mooie mijlpaal en heel bijzonder dat ik trainee nummer 500 mag zijn!”

Merel studeerde Hotel Management bij Saxion in Apeldoorn. “Nadat ik was afgestudeerd wist ik niet zo goed welke baan het beste bij mij zou passen. Twee vriendinnen van mij waren allebei al trainee. Toen ik even met ze ging kletsen vroegen ze al snel of het Fast Forward traineeship niet iets voor mij zou zijn. Hierna ging alles vrij snel. Ik heb in de zomer gesolliciteerd en ik ben in november gestart. Via de online omgeving zag ik een vacature bij MKB Twente. Hier werd ik gelijk enthousiast van, dus ik heb toen direct contact gezocht!”

Nieuw netwerk

“Inmiddels werk ik hier alweer een paar maanden als medewerker Marketing & Communicatie. Mijn collega’s zijn erg leuk en bij de start werd ik gelijk heel hartelijk ontvangen. Het netwerk van MKB Twente is nieuw voor mij omdat ik niet uit deze omgeving kom. Ik leer hierdoor ontzettend veel nieuwe mensen kennen. Heel leuk! Ik hou me vooral bezig met het opzetten en uitvoeren van evenementen, de marketing en social media van MKB Twente en met het schrijven van nieuwsbrieven.”

De perfecte combinatie

“Ik heb voor Fast Forward gekozen omdat het de perfecte combinatie is van werken en leren door middel van masterclasses. De masterclasses hebben allerlei verschillende thema’s zoals ondernemerschap, personal branding, netwerken en sales. Eigenlijk vind ik alles interessant en leerzaam! Wat mij echt over de streep heeft getrokken is het uitproberen van verschillende banen. Tijdens dit traject kan ik al lerend ervaring opdoen. Mede daardoor ben ik heel blij en dankbaar dat ik op de juiste plek terecht ben gekomen.”

Sterk merk in de regio

Fast Forward adviseur Sanne Weusthof is trots dat ze met haar team de 500e trainee mag verwelkomen. “Dat voelt fantastisch en heel bijzonder. We zijn in 2000 gestart en hebben al zoveel leuke, goede en talentvolle mensen in ons programma gehad. Elk jaar starten we weer met nieuwe, gedreven talenten. Fast Forward is uitgegroeid tot een sterk merk in de regio en daar ben ik heel trots op. Dat we succesvol zijn hebben we onder andere te danken aan de kennis en kunde van Saxion. Daarnaast zijn we goed in het selecteren en ontwikkelen van talentvolle mensen, een betrouwbare partner en maken we waar wat we beloven. De organisaties waar wij mee samenwerken zorgen voor uitdagende en leerzame traineeships. Deze samenwerking is heel waardevol. Zonder deze bedrijven kunnen wij onze missie niet waarmaken.”

Fast Forward adviseur

Sanne werkt nu ruim vijf jaar bij Fast Forward. “Ik ben begonnen als coach van trainees en in de loop van de tijd heb ik mezelf ontwikkeld tot adviseur en coördinator. Zo zorg ik dat ieder teamlid zijn/haar werkzaamheden zo goed mogelijk kan uitvoeren, begeleid ik een groep trainees in Deventer en zorg ik voor een relevant ontwikkelprogramma. Ik werk graag met mensen en het feit dat je jonge professionals mag begeleiden naar de eerste stappen in hun werkende leven is een voorrecht. Fast Forward is een traineeship zonder winstoogmerk. Trainees krijgen de kans om in een relatief korte periode bij verschillende bedrijven in de keuken te kijken. Het is eigenlijk heel uniek om dit aan het begin van je carrière te mogen doen.”

Meer impact maken

Als Sanne naar de toekomst kijkt hoop ze dat Fast Forward een relevant traineeprogramma in de regio blijft en dat ze uiteindelijk nog meer trainees kunnen plaatsen. “We zouden graag willen groeien, maar we willen niet te massaal worden. Naast het groeien zou ik het heel mooi vinden als wij onze kennis en ervaring breder kunnen inzetten. Denk bijvoorbeeld aan maatschappelijke vraagstukken die spelen in de zorg en energietransitie.”

“Het uiteindelijke doel van het traineeship is om de juiste plek te vinden en hier vervolgens te blijven werken. Maar liefst 90% van de trainees blijft werkzaam in de regio en 85% van de trainees blijft werkzaam bij een werkgever. Motiverende cijfers waar we trots op mogen zijn!”

Wil je meer informatie over het Fast Forward traineeship?

Ja, graag!