Fieldlab CIM - grenzeloze circulaire economie

Grenzeloze circulaire economie

Leestijd Minuten

In mei zijn de Handwerkskammer Münster, Oost NL, de Landkreis Grafschaft Bentheim en het SAXION Fieldlab Circulaire Innovaties in de Maakindustrie (CIM) gestart met een praktijk gericht onderzoek met als doel bedrijven te helpen het potentieel van de circulaire economie beter te benutten.

Het werken met de ondernemers zal kansen identificeren voor een nieuw INTERREG 6A-project gericht op de circulaire economie in de maakindustrie. Met dat initiatief willen de partners het concurrentievoordeel van bedrijven vergroten, rekening houdend met de fysieke beperkingen van sommige circulaire economiebeloften.
Deze transdisciplinaire aanpak stelt bedrijven in staat inspirerende stappen te zetten en wetenschappelijk onderbouwde strategieën te ontwikkelen in plaats van beslissingen te nemen op basis van slogans, zoals de laatste tijd veel te horen is in het discours over circulaire economie.

Fieldlab CIM - grenzeloze circulaire economie

In de eerste fase van de haalbaarheidsstudie luisteren en leren de partners over de uitdagingen waar bedrijven in de maaksector mee te maken hebben op het gebied van circulaire economie.
In de tweede fase werken ze op basis van de bevindingen toe naar een ondersteuningsprogramma.
Dit project wordt financieel ondersteund door de provincies Overijssel en Gelderland en het INTEREG V-A programma Nederland-Duitsland. Dit programma heeft als doel de innovatiekracht van de grensregio te vergroten, het barrière-effect van de grens te verminderen en bedrijven te helpen bij het ontwerpen van groeistrategieën op basis van feiten en niet op fictie.
Maakbedrijven die geïnteresseerd zijn in deelname aan dit project kunnen contact opnemen met Oost NL.