Fieldlab-CIM-web.jpg
Organisatie

Hogeschool Saxion kijkt samen met ondernemers Stedendriehoek terug op 2,5 jaar circulaire innovatie

Leestijd Minuten

In januari 2020 werd het Fieldlab ‘Circulaire Innovatie in de Maakindustrie’ bij Saxion geopend. Om de periode van 2,5 jaar te vieren, organiseert Saxion op vrijdag 10 juni de conferentie: ‘Circulaire innovatie in uitvoering’ in de Gasfabriek in Deventer. Tijdens de conferentie wordt teruggekeken op de behaalde resultaten en vooruitgekeken naar toekomstige projecten.

De conferentie

De conferentie wordt geopend door Timo Kos, lid College van Bestuur van Saxion. Tijdens de conferentie spreekt Jacqueline Cramer (hoogleraar Duurzaam Ondernemen aan de Universiteit Utrecht) over het belang van netwerksturing bij het werken aan circulaire innovatie. Netwerksturing is een structuur van samenwerking waarbij iedere partij een duidelijke rol en doel krijgt, zodat circulaire innovaties sneller doorgevoerd worden. Verder spreekt Kristel Leerkes van Boerhof over haar samenwerking met het Fieldlab. Ten slotte worden er tijdens de conferentie diverse praktische tools gepresenteerd waarmee aanwezigen aan de slag gaan tijdens het uitwerken van diverse cases.

Behaalde resultaten

Samen met ondernemers uit de Stedendriehoek is er de afgelopen 2,5 jaar gekeken naar mogelijkheden voor het toepassen van circulaire innovatie. Deventrade uit Deventer heeft gewerkt aan het recyclen van sportkleding, GMB BioEnergie uit Zutphen heeft mineralen uit slib weten te halen en FOENIX in Apeldoorn heeft het hergebruiken van wasmachines en koffiezetapparaten verbeterd. Tijdens deze projecten wordt gebruik gemaakt van technische en bedrijfskundige disciplines en daarom werken studenten, docenten en onderzoekers nauw samen met als doel bijvoorbeeld het ontwikkelen van een circulaire technologie, product, dienst of businessmodel.

Nederland circulair in 2050

Nederland wil graag in 2050 ‘circulair’ zijn (Rijksoverheid, 2016). Nederland heeft dan een economie waarin grondstoffen, onderdelen en producten zo weinig mogelijk hun waarde verliezen en hernieuwbare energiebronnen worden gebruikt. Het Fieldlab Circulaire Innovaties in de Maakindustrie (CIM) van Saxion heeft als doel deze transitie te faciliteren met onderzoek en kennis.