Afbeelding blog Marloes.jpeg
Organisatie

Waarom we deadlines voor studenten niet op 23.59 uur moeten zetten

Leestijd Minuten

Eind kwartiel 4! Dé grote stresspiek in het (hoger) onderwijs is losgebarsten, elk jaar opnieuw zie ik de paniek en vermoeidheid bij studenten en docenten toeslaan. Door hoe we het onderwijs nu vaak inrichten is dit logisch, veel modules worden getoetst aan het eind van het jaar.

Dit levert stress voor de studenten: Alles afmaken - talloze opdrachten - herkansingen - afsluitingen - hoeveel punten heb ik nu? - Op welke toetsen ga ik mij "ECHT" richten? - Zijn de cijfers al definitief? - Wanneer krijg ik mijn cijfer? - Toetsing die toch op details wat wordt aangepast - Online of fysiek? - Open boek of op goed vertrouwen - Deadlines die verschoven worden et cetera.. En dan is er dit jaar ook nog meer sociale stress. Er gaan weer activiteiten door! Wat doen we met de vakantie? Voor welke festivals kan ik nog tickets krijgen? Testafspraken maken.. etc. Ondanks dat (online) studeren toch vaak chill klinkt zijn deze weken altijd stressvol.

Daarnaast is er ook vaak onrust bij de docenten. Toetsen worden afgerond, stages worden afgerond, SLB assessments, uitreikingen, afstudeersessies kosten veel voorbereidingstijd en de status in Teams staat bij een aantal collega's 's avonds standaard op online (schuldig). Dan heb je nog de herkansingen en laten we het vooral niet over de 3e kans in week 0 hebben. Volgend studiejaar is nog helemaal ver weg! Over 2 weken worden de onderwijspoorten (online en offline) gesloten.... STRESS.

Ik kan hier veel onderwerpen uithalen zoals de verdeling in je curriculum, het inzichtelijk maken en afstemmen van producten en deadlines binnen een periode, de tijd die je (op welk moment) steekt in feedback en beoordelen, de beperkte tijd die je krijgt per student, gebrek aan voorbereidings-/ontwikkeltijd voor de modules, rol van SLB, overvolle curricula, kwaliteitszorg van modules en verdeling van vakanties... maar laten we nu even kijken naar een 'detail' waar we direct invloed op hebben en dat met een kleine aanpassing misschien snel een mooi effect kan geven. Het tijdstip van deadlines...

23.59 uur...

Ik zie bij de inrichting van onze digitale leeromgeving dat ongeveer 90% van de deadlines voor studenten op 23.59 uur in worden gesteld. Een logisch gevolg is dat studenten tot 's avonds laat bezig zijn, Want zeg nou zelf, de grote groep van ons is toch van het uitstellen (schuldig)? Vaak ontstaat er op zo'n avond nog lichte paniek: Het inleverpunt is niet goed ingesteld - De bijlage wordt niet geüpload - Waar stond de feedback op het concept ook alweer? Internet ligt er uit - Hoe moet ik een video inleveren? Verkeerde bijlage toegevoegd en nu zijn mijn pogingen op! De laptop loopt vast etc. Het lastige daarbij is dat menig medestudent nog wel online is.. maar die zit vaak ook in de stress en kan dus niet helpen. Daarnaast is de onderwijssupport voor technische problemen niet standaard 's avonds bereikbaar en docenten zitten hopelijk te genieten van een vrije avond/weekend. Vaak is dat laatste niet waar, docenten ontvangen berichten van studenten en duiken ook die avond nog 'even' achter de laptop (= stress, werkdruk en een chagrijnig thuisfront?). Moe, strijdend maar (hopelijk) voldaan leveren de studenten het product net op tijd in.

Dan de volgende ochtend, opluchting bij de student dat het is ingeleverd, moe van de prestatie die is geleverd maar ook vermoeid omdat door enige adrenaline slapen toch moeilijk is gelukt na 00.00 uur. Feestje, sport en andere ontspanning is afgezegd.. Want ik moest nog wat inleveren! Docenten starten (indien 's avonds niet ingelogd) de ochtend met een overvolle mailbox.. #Goedemorgen... Paniekmailtjes van studenten die in de stress zaten gisteravond. Welke moeten er nog beantwoord worden? Weer een onrustige start van de dag en minimaal een uur kwijt.. De volgende deadline wordt erbij gepakt en het riedeltje begint van voor af aan. Natuurlijk is het de verantwoordelijkheid van de student, hij/zij hoeft het niet op het laatste moment in te leveren.. Hij/Zij kan toch zeker wel plannen? Maar geven we het goede voorbeeld? Overzien ze/wij het werk van een (voor hen) nieuwe opdracht daadwerkelijk? En tot het laatste moment plannen is toch ook plannen? Ik zeg niet dat we ze moeten pamperen maar met een kleine aanpassing kunnen we wel een gezondere leer- en werkomgeving creëren.

Mijn advies: Gun je studenten (en jezelf als docent?) een vrije avond, tijd om te ontspannen voor iedereen in deze drukke periode. De deadlines kan je, afgestemd met je team, vaak toch 8 tot 20 weken van tevoren al communiceren met studenten. Geef dat duidelijk aan en bespreek hoe de laatste weken er uit gaan zien. De vraag is of we daadwerkelijk weten wat we in gelijktijdige modules van de student vragen! Hebben we dit wel goed bekeken in het ontwerpproces? Het bespreken kan misschien via een kwartielstart/weekstart als SLB'er / thuisgroep. Benoem, laat studenten het inzichtelijk maken en bespreek samen met de studenten de bekende piek die (nu nog) in het curriculum zit. De deadlines kunnen die dag dan rustig naar 12.00 uur, 14.00 uur of 16.00 uur, waardoor een student alsnog prima een nacht door kan werken maar de inleverstress ze minder bezig zal houden dan bij een deadline 's avonds laat. De avond bevat minder stress en er is ook ruimte om last-minute (technische) problemen onder werktijd op te vangen en af te handelen. Iedereen kan meer ontspannen de avond in en kan weer fris aan de volgende dag beginnen. Duidelijke communicatie en afstemming zorgt ervoor dat je ook niet op het laatste moment de deadlines gaat uitstellen (al 6 keer gezien deze week). De vraag is namelijk of bij uitstel de stress echt minder wordt en/of het resultaat beter. Daarnaast verkort je als docent vaak je eigen beoordelingstijd aangezien je ook op tijd op vakantie wil...

Ik denk dat we dit punt zeker mee moeten nemen in het onderwijsontwerp en onderlinge afstemming binnen onderwijsteams. Laten we kijken naar kwartiel 1, kunnen we hier aan de voorkant al iets mee binnen de huidige kaders? Hebben we het zelf inzichtelijk per kwartiel?

Herken je het bovenstaande? Stel je inleverpunten eens op een ander tijdstip in. Wat is het effect? Probeer, test uit, bespreek en zo werken we samen aan het verlagen van stress bij studenten maar ook zeker bij collega's en dus aan een gezondere leer- en werkomgeving.

Mocht je nou toch met grote curriculumwijzigingen bezig gaan of zijn (iets met SOM misschien ;-) ? ), neem deze factor dan ook zeker mee.

Ja, deze blog is 's avonds getypt.. zie het als een hobby ;-)... ruim voor 23.59 uur.

Foto Marloes Klumpers

Marloes Klumpers

Onderwijskundige bij de academie Life Science, Engineering & Design.

06-23051379

Gerelateerde artikelen

annie-spratt-QckxruozjRg-unsplash.jpg Organisatie

Mogelijkheden en werkzame principes van het Hybride Klaslokaal

07 juli 2021
board-1815980_1920.jpg Organisatie

Update project peerfeedback: pilots

06 juli 2021
working.jpg Organisatie

Versnellingsplan - Onderwijsinnovatie met ICT