Peilbuizen

Hiervoor dienen de zwart-gele paaltjes die op het Saxion-terrein te vinden zijn

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Misschien heb je ze wel eens zien staan rondom het Ko Wierenga-gebouw in Enschede: zo’n 20 centimeter hoge paaltjes met zwarte zijkanten en een gele bovenkant. Onder deze zogenaamde straatpotten zitten peilbuizen waarmee het lectoraat Duurzame Leefomgeving samen met studenten Civiele Techniek de grond onderzoekt. “Op basis van deze data gaan we heel veel te weten komen.”

Aan de zijkant van het Saxion-plein is al een van deze straatpotten te vinden en ook op het grasveld naast het hoofdgebouw is er een te zien. Zonder deze potten had waarschijnlijk niemand gemerkt dat er peilbuizen in de grond zitten. “Daarvoor moet je echt weten waar ze zitten”, vertelt Kristoff Derveaux, onderzoeker van het lectoraat Duurzame Leefomgeving. “Het zijn dunne plastic buisjes, die tot ongeveer een meter in de grond zitten. Er zijn er nu zes geplaatst en volgend jaar komen er nog twee bij.”

Grondwaterstand

Het doel van deze buizen is onder meer om de grondwaterstand te meten, om het plein uiteindelijk klimaatbestendiger te kunnen maken. “Op het moment dat het nu regent, wordt al het water van het plein richting de riolering gestuurd, wat mede de wateroverlast in de Prinsessetunnel veroorzaakt. Ook komt er schoon water in het gemengde riool terecht, waardoor het uiteindelijk weer gezuiverd moet worden en dat is gewoon schoon water en geld weggooien. Dat is niet meer van deze tijd. Uiteindelijk willen we het water opvangen daar waar het valt en in de bodem laten infiltreren. Dat is beter voor de grondwaterstand én voor de natuur. Om die maatregelen te kunnen nemen, moeten we wel weten wat de grondwaterstand is, omdat we moeten weten hoe diep we kunnen graven.”

Kristoff Derveaux.jpeg
Onderzoeker Kristoff Derveaux is blij met de Facilitaire Service Organisatie

Pomp

Met behulp van de peilbuizen wordt de grond wekelijks gemonitord. “Als het lang droog is, ga je zien dat het water zakt en uiteindelijk verdampt. Maar we krijgen nu natuurlijk een natte periode. Overigens wordt de grondwaterstand bij Saxion ook wel enigszins kunstmatig in stand gehouden. Een pomp bij de parkeerplaats pompt continue grondwater weg naar het riool. Dat gaan we nu in beeld brengen en daarmee gaan we ook proeven doen. Want als we die pomp minder laten pompen, welk effect heeft dat dan op de grondwaterstand?”

Sensoren

Met de resultaten kan Saxion ook bepalen welke planten er in de toekomst op het plein geplaatst kunnen worden, om de biodiversiteit zo groot mogelijk te krijgen. Daarnaast is het lectoraat Bodem en Ondergrond in het kader van het Smart Solutions Semester bezig om sensoren te ontwikkelen die automatisch de grondwaterstand meten en de data doorsturen.

Samenwerking

De peilbuizen zijn voor de zomervakantie geplaatst met behulp van ouderejaarsstudenten Civiele Techniek en dit collegejaar analyseren eerstejaarsstudenten van dezelfde opleiding de data. “Op basis van die data gaan we heel veel te weten komen. Het is heel mooi voor de studenten dat ze dit konden en kunnen doen en vooral ook heel goed hoe de Facilitaire Service Organisatie heeft meegedacht. Alles kon en als we iets vroegen, kwam de huismeester er gelijk even bij. Dat is echt supercool: een samenwerking tussen onderzoek, onderwijs én de facilitaire dienst.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.