Daan werkt met Electric Superbike Twente aan racemonster met topsnelheid van meer dan 300 km/u
Studentenleven

Een topsnelheid van meer dan driehonderd kilometer per uur. Van 0 naar 100 in drie seconden. Studenten van Electric Superbike Twente werken aan een waar racemonster. Creative Business-student Daan Podt is binnen het team verantwoordelijk voor de Marketing & Media. Hij geniet volop van de ontwikkeling van de volledig elektrische motor. “Ik heb nog geen moment spijt gehad dat ik voor een tussenjaar heb gekozen.”

Als Daan vertelt dat hij onderdeel uitmaakt van het studententeam Electric Superbike Twente zorgt dat vaak voor gefronste wenkbrauwen. “Medestudenten op Saxion weten amper van ons bestaan af”, zegt de 22-jarige Creative Business-student. “Ze vragen zich af in hoeverre we een echte motor bouwen en of het wel hard gaat.” Het antwoord op die laatste vraag is een volmondig ‘ja’. “Een van onze motoren, de Delta, heeft onlangs op de rollerbank 325 kilometer per uur gehaald. Daarna kon de rollerbank het niet meer aan. Het is dus echt geen speelgoed. Van alle studententeams van de Universiteit Twente en Saxion gaat Electric Superbike Twente veruit het hardst.”

Vijfde generatie

Sinds september maakt Daan onderdeel uit van het team. Hij legt uit wat Electric Superbike Twente precies doet. “We zijn een team van achttien studenten van de Universiteit Twente en Saxion. We werken vrijwel dagelijks aan twee volledig elektrische motoren. Het team is begonnen in 2017, met de huidige leden vormen we de vijfde generatie. De voorgaande vier teams hebben allemaal een nieuwe motor gebouwd, maar om dit in één jaar tijd te doen is best intensief. Dit jaar is er daarom voor gekozen de motoren uit het derde en vierde jaar te verbeteren. Inmiddels zitten we in de fase dat we ze optimaal kunnen laten rijden. Er staan ook vijf races op planning waaraan we meedoen, waaronder één in Finland.”

Daan kwam ongeveer een jaar geleden voor het eerst in aanraking met Electric Superbike Twente. Na zijn derde jaar Creative Business wachtte het Smart Solutions Semester. Maar Daan wilde iets anders. “Ik zocht naar iets alternatiefs ter vervanging van het Smart Solutions Semester. Via mijn SLB’er ben ik in contact gekomen met een lid uit het vorige team van Electric Superbike. Ik ben gaan kijken en raakte enthousiast. Helaas bleek later dat ik het niet ter vervanging van het Smart Solutions Semester kon doen. Maar op dat moment was ik al zo verliefd geworden op de motor en het team, dat ik besloot een tussenjaar te doen. Ik had het gevoel dat ik hier veel kon leren. Van die keuze heb ik nog geen spijt gehad.”

Racefanaat

Wat meespeelde in zijn keuze voor Electric Superbike Twente was zijn voorliefde voor racen. “Ik heb een aantal jaar op een kartbaan gewerkt en ook zelf gekart. Ik vind racen leuk, ga ook geregeld naar DTM-wedstrijden. Ik hou van snelheid. Daarnaast wist ik niet dat er studententeams zijn die zo gemotiveerd zijn voor één doel. Het hele plaatje klopte voor mij. Ik heb het idee dat hier echt iets gebeurt, dat ik mezelf kan bewijzen en iets kan bereiken.”

Die verwachtingen zijn inmiddels meer dan uitgekomen voor Daan. Hij heeft het gevoel dat hij is gegroeid. Zich heeft ontwikkeld. “Je komt op veel verschillende plekken en je legt zoveel connecties. Als verantwoordelijke voor Marketing & Media doe ik alle uitingen naar de buitenwereld toe. Daarnaast heb ik veel geleerd tijdens gesprekken met partners. Je leert hoe het is om in een echt bedrijf te werken. Bovendien gaan er veel deuren voor je open. Bedrijven vinden het supervet waar we mee bezig zijn. Ik heb ook al meerdere banen aangeboden gekregen.”

Rijdende bom

Maar vooralsnog richt Daan zich op zijn team en de races die op het programma staan. Dat wordt een avontuur op zich. “Voor dit type motoren bestaat er nog geen klassement. Dat proberen we samen met de ERRA (Electric Road Racing Association) op te richten. Dat is superinteressant om te doen, we mogen onder meer meedenken bij het opstellen van veiligheidsregels. Daar komt nogal wat bij kijken, want een elektrische motor is praktisch een rijdende bom. Er zit een batterijpakket in van 80 kilo. Als de motor kapot gaat of onze coureur gaat onderuit, dan hebben we een groot probleem. We moeten dus precies weten waar we mee bezig zijn. Het is heel interessant om in dat proces mee te mogen denken.”

Electric Superbike Twente geeft Daan veel energie, maar tegelijkertijd is het ook hard werken. “Het zijn werkdagen van negen tot vijf. Natuurlijk hebben we ook uitjes met zijn allen en is er een vrijdagmiddagborrel. Maar we werken ook geregeld in het weekend, bijvoorbeeld als we een testdag hebben. Daarnaast worden veel races tijdens de zomervakantie verreden. Ook dan moet je er staan. Als je bij het team wilt horen, dan ga je echt een commitment aan. Maar in mijn opinie is dat het waard. Want je krijgt er ook veel voor terug.”

Aanmelden?

Interesse om je aan te sluiten bij Electric Superbike Twente? Aanmelden kan via de website. Ook wordt er met enige regelmaat een ‘interest drink’ gehouden. Verder is het team bereikbaar via social media als Instagram.

Electric Superbike Twente
Willem Korenromp

Willem is freelance journalist en tekstschrijver. Regelmatig maakt hij mooie interviews en achtergrondverhalen voor Saxion. Daarbij heeft hij een voorliefde voor sport. Niet alleen om over te schrijven, maar ook om zelf te beoefenen.